torsdag den 12. juli 2018

Ferietip til Tjekkiet 2018

Netop hjemvendt fra den mest fantastiske ferie fra Tjekkiet. En uge med sol, varme, rig på oplevelser, udfordringer og ikke mindst samvær med de dejligste mennesker.
Som flere af jer måske allerede har spottet på mine instastory på Instagram @helenasolskin den seneste uges tid, så har jeg været afsted på ferie med min dejlige bonussøster Karoline, også hende som vi holdte surprise party for læs evt. dette indlæg. Hendes tre små prinsesser var også med trip, trap, træsko. Merle på 3, Nynne på 5 og Naya på 8 samt deres unge dreng i huset Pema. Altså tre voksne og tre børn. Min søsters mand skulle desværre arbejde, derfor han ikke var med.

I har været rigtig mange som har spurgt indtil, hvor vi har været henne og jeg tænkte derfor, at lave et lille indlæg om tip og ideer til, hvad der er værd at se hernede, også når man har børn med.

Først og fremmest hvor præcist har vi været henne?

Vi valgte af mange mulige destinationer Tjekkiet i et bjergområde Spindelruv Mlyn ca to timers kørsel fra Prag, som jo også er Tjekkiets hovedstad. Stedet er ret eftertragtet af turister i vinterhalvåret, da det faktisk er et meget stort ski-sportsted. Min søster havde i vinters været hernede med pigerne og hendes mand for at stå på ski og havde hørt, at stedet var rigtig lækkert og smukt om sommeren. Dels med de mange vandfald og bjergområdet, men på mange måder også et oplagt sted, hvis man ikke lige er til de overturistede steder.

Vi kørte søndag nat min seje søster tog hele turen i stort set et nap, så efter ca. 11 timers kørsel  ankom vi hertil. Vi havde booket både en ferielejlighed med køkken og bad samt et værelse på hotel hvor der var både pool, motionscenter, wellness-rum, opholdstue med pool, fri internet, dejlige senge og legeplads lige udenfor. Grunden til at vi havde valgt at leje begge dele var til dels på grund af, at det nu er rart med køkken, når man har tre børn med samt, at jeg nu også synes det er rart ikke at skulle være bundet af at skulle spise ude alle dage. Selvom det trods alt er ekstremt billigt at spise ude hernede. Der er også fine muligheder for indkøb, den nærmeste indkøbstedsted ligger kun 10 min gangs fra hotellet og hvis man skal til et større supermarked på str. med Bilka ligger der en Kaufmann blot et kvarters kørsel fra hotellet.

Den første dag vi ankom, fik vi bare sonderet området og pakket ud.
Vi tog pigerne med ud på en rigtig smuk tur langs floden, som løber ned langs bjerget og forbi vores ferielejlighed og hotel. En virkelig smuk tur, som jeg varm vil anbefale.

Dag 2.
Vi var tidligt på farten, jeps det er man nemlig med sådanne tre små guldklumper der vågner tidligt. Vi havde besluttet at prøve sådan nogle elcykler for at kunne udforske området på lidt nærmere hånd. En god måde at få nærstuderet hvad der er værd at se her på 2. dagen. Det var dælme en sjov og underholdene oplevelse, især fordi vi alle kunne sidde på cyklen, også selvom der kun var 4 sæder, så fik vi lov til at have de to yngste af pigerne på skødet. Pigerne var ellevilde og helt klart en oplevelse der er værd at tage med, især hvis man har børn.
Det kostede 200 danske kr for en time og det passer ganske fint i forhold til tiden, da man når at få set rigtig meget på sådan en cykeltur.

Da vi kom hjem hoppede pigerne og jeg  i poolen og ellers bare ren afslapning med spil, hygge og solbadning.

Dag 3.
Havde vi besluttet at skulle ud og vandre i vandfald, noget Karoline og jeg ofte gjorde i Norge når vi var afsted på familieferie, da vi var mindre. Måske en ting der for nogle børn kræver lidt ekstra overtagelse, at skulle tage med til inden man tager afsted.
Men, men, men når ungerne først er kommet afsted og har taget både sko og badetøj på, ja så var det virkelig en skæg, underholdene og ikke mindst smuk oplevelse. Undervejs gjorde vi også holdt og fik os lidt at spise på en hyggelig lille bjergrestaurant. På den måde gjorde vi det derfor til en heldagstur, hvilket jeg også helt klart vil anbefale, dog skal man lige være lidt forsigtig med de glatte sten.
I værste tilfælde kan man gå langs stien der går langs floden, hvilket de mindste af pigerne og jeg  gjorde på hjemturen.

Dag 4.
Dagen startede lidt overskyet, så pigerne hoppede i poolen, imens Karoline og jeg fik planlagt dagens udflugt.
Vi synes efter gårsdagens vandring i vandfaldene, at det kunne være spændende at gå lidt i bjergene. Vi pakkede derfor en picnickurv, så der var proviant med til, når de sultne maver skulle fyldes op.

Vi pakkede bilen inkl. pigerne og Derva og satte atter kurs mod de Tjekkiske bjerge.
Vi fandt et sted at sætte bilen og fandt en hyggelig lille sti, som vi gik ind af. Pigerne især den ældste fandt dog hurtig ud af, at der løb en lille å langs stien og vandet tiltrak ligesom i går til at soppe samt udforskning.

Vi besluttede derfor, at blive så pigerne kunne lege.
Jeg valgte dog på egen hånd, at gå lidt op af bjergstigen hvilket var en fantastisk smuk tur og også lidt rart lige at være lidt mig selv og udforske de smukke omgivelser.

Da jeg kom tilbage til de andre, kunne jeg se, at de havde fundet nogle ægte blåbærbuske, hvor der sad blåbær på. Vi gik derfor straks i gang med at plukke de gyldne bær til den helt store guldmedalje. Se evt. billederne.

Efter et par timer med hygge, yatzyspil og afslapning. Kørte vi tilbage, pigerne og jeg hoppede i poolen og så var den dag ligesom hent.

Dag 5
Havde vi valgt at booke en ABB lejlighed midt inde i Prag by, for også at opleve lidt af storbylivet. Lejligheden var virkelig over alt forventet med opvaskemaskine to store stue, internet, fjernsyn, lækkert toilet mm. Og så lå den midt inde i den gamle bydel af Prag centrum. Efter vi havde fået pakket ud, gik vi ned til den nærmeste sporvogn, egentlig kunne vi sagtens have gået ind til selve byen, men pigerne ville gerne prøve at køre med sporvogn, så det skulle da også lige afprøves.

Vi ankom til den dejligste plads med denne store bevægende skulptur af Franz Kafka, som I kan se video fra her

Franz Kafka er født d. 3. juli 1883 netop i Prag og døde d. 3. juni 1924. Han var en tysksproget forfatter af jødisk oprindelse.
Temaerne for hans værker var ensomhed, frustration og undertrykkelse af individet gennem anonyme kræfter. Kafkas stil var en blanding af realisme og fantasi iblandet ironisk humor, som ofte gav en mareridtsagtig, klaustrofobisk effekt i hans værker.

Man har derfor valgt at lave denne skulptur til minde om ham stående ude foran et kæmpe shoppingcenter, som for pigernes vedkommende selvfølgelig tiltrak til shopping:-)

Ingen tøseferie uden at shoppe, så selvfølgelig skulle der shoppes igennem og med de priser der er i Prag, ja så kan man altså virkelig få meget for pengene.

Vi besøgte efterfølgende LEGO museumét med den flotteste Legovæg. Nu er pigerne godt nok ikke de vildeste Legopiger, men en fin oplevelse også lige at få med inden der var dømt restaurant besøg af italiensk karakter.

Det var egentlig meningen, at vi ville køre til Berlin den sidste dag, men da temperaturen sneg sig op på næsten 29 grader synes vi, at det var synd for pigerne, hvis de skulle sidde i en varm bil i næsten 4,5 time i middags-solen.
Vi fandt i stedet en rigtig lækker park med badesø, hoppeborg, en fin lille cafe og legeplads, hvor vi kunne tilbringe og nyde den sidste dag sammen med at bade, spille Yatzy, hoppe, lege og bare hygge inden turen atter vendte hjemad mod Danmark.

Vi valgte at køre over Hamborg hjem, hvilket var ekstremt dumt, da der er sindssyg meget vejarbejde. Jeg vil i stedet for, anbefale at køre over Berlin i hvertfald hvis du kommer ned sydfra, da der er langt mindre vejarbejde.
Til trods for at vi også kørte hjem om natten, ligesom vi gjorde på vej ned, så kørte vi næsten rundt i 1,5-2 timer ekstra på grund af vejarbejdet i Hamborg.

Men alt i alt, vil jeg helt klart anbefale at tage til Tjekkiet både med og uden børn, det var udelukkende en fantastik dejlig ferie, som jeg helt klart vil huske tilbage på i mange mange år.

Hvor rejser du hen i år?