mandag den 3. december 2018

Cafè Artbyme - keramik workshop i hyggelige rammer - del 1





I mandags havde jeg den dejlige fornøjelse af, at invitere min bonussøster ind til en hyggelig kreativ eftermiddag hos cafè  ArtByMe. En forholdsvis nyåbnet cafe her i Aarhus, hvor man har mulighed for at dekorer og male på smukt keramik efter alle kunstens regler for efterfølgende at få det brændt. Lige noget for et par kreative piger som min bonussøster og jeg.

ArtByMe åbnede første gang d. 10. juni 2017 i Aalborg og bag dette skønne koncept står Annette Terp og Mette Fruensgaard.



Idéen, omkring at male keramik opstod fra dem ved inspiration fra udlandet og ved at de mente, at der manglede noget i Aalborg byliv og nu også i Aarhus, der kunne tilbyde kreative udfoldelse samt et sted hvor man kunne få mulighed for at koble af fra hverdagens stress.
Derfor synes de, at man nu skulle have mulighed for at byde gæster velkommen ind i et roligt og kreativt univers, hvor tankerne kan få frit spil.


Min søster og jeg ankom om eftermiddagen og blev efterfølgende modtaget af en super sød kvinde ved navn Mia, som startede med vise os lidt rundt i cafeen med efterfølgende grundig introduktion bag de forskellige grundteknikker der er for at male på keramik og vi fandt ret hurtigt ud af, at der er et hav af muligheder for at male og dekorere på for netop at kunne gøre det så personligt som overhovedet muligt.


Herefter skulle der vælges hvilket stykke keramik, vi ville dekorere på og jeg kan godt lige love jer for, at det ikke just var let. På langsiden af den ene væg er der fire store hylder fyldt med alverdens keramik lige fra, store fade, skåle, kopper, tallerkner, små søde hunde, katte og heste til juletræer, julekugler, sukkerskåle mm. Til sidst fik vi dog endelig fundet os frem til, hvad vi gerne ville dekorere på.

Jeg valgte en skål, jeg tænker i fremtiden måske kunne egne sig til en god salatskål, mens min søster valgte en stor slikskål eller man kunne også sagtens bruge den som en mindre salatskål. Se evt billederne længere nede.


Priserne på keramikken ligger fra ca. 130 til 550 for de helt store fade. Jeg mener at den skål, som jeg lavede kostede ca. 249,- mens koppen kostede 169,- Hvilket jeg synes er billigt i betragtning af, at du både får gode råd og kyndig vejledning, maling samt brænding efterfølgende.


Det næste store dilemma var, at vi skulle have valgt farver og med over 80 forskellige farver var det ikke just en let sag.
Jeg faldt dog hurtigt over en petroleumsblå og ja umiddelbart ville man ikke just lige se ifølge billederne her, at det er en petroleumsblå, men farverne er en del lysere inden de bliver brændt, så derfor vil det måske snyde en del.
Forinden vi gik i gang med at male var, vi som sagt blevet introduceret for forskellieg maleteknikker heriblandt sæbeboble teknikken, som min søster og jeg begge faldt for.

Det går i og for sig ud på, at man hælder ens farve ned i sæbeboblevand puster med et sugerør ligesom ganske almindelig sæbebobler først ned på en tallerken eller plade for herefter at løfte boblerne forsigtigt op med to skeer på selve keramikken. Jo større bobler du ville have på selve keramikken, desto større pust skulle du lave.
Måske er det lidt svært at fornemme her på billederne inden det bliver brændt, men jeg skal nok love at der også bliver en del to, hvor jeg viser jer resutat af mine ting efter det er blevet brændt.


Når tørsten melder sig og to kaffe-elskende kvinder som min søster og jeg er, så kan der også købes kaffe og lidt sødt til ganen hvis trangen også er til det.
Min søster drikker helst havre- eller soyamælk og det havde de heldigvis også, hvilket jeg også synes er en super fornem service.


Efter mange overvejelser besluttede jeg, at lave en kaffekop til den kaffeelskende kvinder jeg nu engang er.
Først havde jeg udtænkt at der skulle have været nogle tegnede mælkebøtter på, men jeg var efterhånden blevet grebet så meget af den der bobleteknik, at den måtte jeg simpelthen afprøve i nogle andre farvenuancer. Her faldt valget på lysegrå, grå og sort kombineret med små hvide snefnug som jeg havde malet på med en forsigtig hånd. Jeg er virkelig spændt på at se, hvordan det bliver efter brændingen og sjovt nok, imens jeg sidder og skriver dette indlæg, har jeg netop fået en SMS fra ArtByMe at jeg kan komme og hente mit keramik, da det er blevet færdigbrændt.




Ihhhh I kan vidst godt regne ud hvem der er spændt lidt ligesom juleaften.


Cafeen kan desuden også arrangere polterabends, firma-arrangementer, fødselsdage mm. men som sagt er det en god ide at booke bord på deres hjemmeside lige her









Sæbeboble teknikken


Det er en god ide at booke bord da cafeen ret hurtig bliver fyldt op især efter kl. 15.




Min søster i dyb koncentration,



Cafeen byder på lækre varme drikke alt lige fra specialkaffe, til kakao med skumfiduser og te.


Min julekop også med bobleteknik og små hvide snefnug.





Dette indlæg er delvist sponsoreret af ArtByMe men mine meninger og holdninger er fuldt ud mine egne.