mandag den 9. oktober 2017

Lidt om at turde tage et stort men også angstprovokerende skridt

For snart tre år siden tog jeg et meget stort skridt i mit liv, et skridt som jeg i mange år har haft som drøm, men ikke turde håbe på kunne lykkedes.
For helt præcist i december 2015 valgte jeg, at gå selvstændig med mit kreative univers. Jeg havde forinden lige færdiggjort min professionsbachelor i pædagogik og stod nu lidt på en skillevej, hvilken vej skulle jeg gå?

Mange havde sikkert valgt den sikre vej med fast indkomst, faste arbejdstider i en fast institution, hvor dagligdagen gik sin normale hverdagsgang. Det lyder i mine øjne trygt og rart, at kunne vide hvad man har at gøre med om måneden, at kunne vide hvornår man har fri, at kunne vide at der ikke ligger en masse arbejde til en, når man rent faktisk har fri mm.

Men da pædagog-jobsene ikke ligefrem hang på træerne, da jeg blev færdiguddannet og som sagt egentlig var lidt i tvivl om, hvad jeg egentlig skulle med mit liv. Ja, så var det faktisk ikke så let lige at være mig på daværende tidspunkt.

Heldigvis var jeg så heldig at få job ude på et af Danmarks største grafiske trykforlag Damgaard-Jensen i Skejby. Her fik jeg mulighed for at få en fast dagligdag med fast indkomst, kollegaer og ikke mindst en masse udfordringer indenfor det grafiske felt.

Samtidig med dette kunne jeg så lige så stille begynde at få mit lille kreative univers  bygget op, som en selvstændig virksomhed. Jeg havde egentlig slet ikke turde håbe på, at det kunne blive en del af min månedlige indkomst, men efter et par måneder med en del efterspørgsler på mine billeder, ja så kunne jeg jo godt se, at det hurtigt ville gå hen og tage overhånd og i december 2015 tog jeg så det store skridt, blev selvstændig med eget CVR-nr og momsregistreret.

Der er flere der har spurgt mig, om jeg kan leve af det og ja nogle måneder kan jeg sagtens leve af det, mens andre måneder er det rart at have et par bijobs ved siden af, så man ved man har til ens faste udgifter og mad på bordet. Derudover havde jeg ikke været mine bijobs foruden. Jeg elsker at kunne spare med mine kollegaer og samtidig nyder jeg, at kunne give mine kunder både på Marselisborg lystbådehavn, på den veganske cafe Mikuna og i Musikhuset en god og ordentlig service, at snakke med kunderne og give dem en kulinarisk madoplevelse er blot en gave i sig selv. At jeg så også tjener lidt penge på det, ja det er jo kun dejligt.

Hvorfor så dette lille indlæg på denne mandag aften. Jo, det kom sig egentlig af, at jeg her i eftermiddags på denne smukke efterårsdag med sol fra morgen til aften har været på byvandring i min egen by Aarhus sammen med min søde stedfar. Når vejret var så godt og jeg havde en halv fridag, ja så gjaldt det jo om, at komme ud og nyde det.

Vi, min stedfar og jeg, tog derfor os en dejlig lang gåtur ned forbi Tangkrogen, Dook1 hvor det fine springvand er sat op, se billedet nedenunder, et visit på Sallings nye cafe Rooftop på toppen af Sallings tag, hvor man nu kan nyde den smukke udsigt ud over Aarhus by samtidig med at man kan se direkte ned på strøget igennem et stykke glas, Se sidste billede. Behøver jeg nævne, at det var lidt angstprovokerende at træde på ud på et tyndt stykke hvor man kunne se direkte ned på de mennesker der gik på strøget. Nøjagtig samme følelse havde jeg nemlig også den dag, jeg valgte at tage skridtet om at blive selvstændig med min egne virksomhed.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.