søndag den 24. maj 2015

Den Hemmelige Have - Kunstterapi for voksne

For mange mennesker, inkl. mig selv, er det rigtig dejligt at have en hobby, hvor man bare kan koble hovedet fra og lade tankerne få frit spil. Sådan har jeg det især med tegning, især igennem de sidste fem år har det virkelig grebet til sig, så der næsten på dagligt basis bliver tegnet 1-2 timer om aftenen, hvis tiden er til det.
Sommetider kræver det dog alligevel en del koncentration, når jeg tegner, især når jeg skal tegne helt lige linjer og streger eller får specialbestillinger fra kunder, så går det selvfølgelig ikke, at jeg kobler hovedet helt fra.
 
Dette er der råd for. Nu har den skotske Johanna Basford nemlig udgivet en unik tegnebog primært for voksne med titlen Den hemmelig have. Bogen er fuld af ene unikke tegninger af sommerfugle, træer, blomster, bier, fugle mm. alt hvad der ville præsenteres sig i en smuk eventyrhave. Illustrationerne er lavet således, at de er lige til at farvelægge i alverdens smukkeste farver, hvor det kun er fantasien der sætter grænser for, hvordan tegningerne skal farvelægges.
 
Johanna startede sin karriere med en malebog for børn og efter at bogen fik så god omtale, så overtalte hun sit forlag til også, at skulle lave en malebog for voksne, som senere hen har vist sig, at blive en verdensomspændende succes.
 
Dagen efter jeg modtog bogen, kunne jeg ikke stå for, at gå igang med et af de fine træer, hvor der gemmer sig fine små ugler i. Jeg er jo helt vild med ugler, så det var selvfølgelig ikke et svært valg, at dette skulle være den første. Jeg har lige siden barns ben været særlig glad for, at farve med farveblyanter, især fordi man kan ligge skygger og lege med farverne indbyrdes. Det skulle derfor også være farveblyanter frem for tuscher eller kuglepinde, som jeg ville anvende til dette tegneprojekt.
 
Jeg må ærligt sige, at jeg virkelig er begejstret for, hvor afslappende det er, at have dette tegneprojekt sideløbende med mine andre tegninger, især fordi jeg nu er blevet "tvunget" til at skulle ligge farver på, hvilket jeg jo normalt ellers ikke gør på mine egne tegninger. Men hvis jeg selv skal sige det, så er det nu egentlig meget rart med lidt forandring fra hverdagens sort7hvid streger.
 
Bogen er lige udkommet i fredags og kan købes på Politikkens Forlag til 150,-
 

 
Her kan i se mit ugletræ fra sort/hvid til farver


 
 
Lidt billeder fra bogens indhold
















3 kommentarer:

  1. Kan godt se det terapeutiske i farvelægningen og må sige det bliver rigtigt smukt....det kunne da være at du også skulle farvelægningen nogle af dine egne tegninger :-)

    SvarSlet
  2. Hvor er det bare en smuk bog! :-)
    Jeg har selv fået en mandala malebog for voksne - men jeg må indrømme, at jeg har svært ved at koncentrere mig om at farvelægge tegningerne :-)

    SvarSlet
  3. Fede tegninger, og hvor sjovt, for jeg har netop selv overvejet at købe bogen... .0)

    SvarSlet

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.