lørdag den 15. september 2012

Collage i farver, turkis

Da jeg er vild med at lave collager med programmet Picasa, har jeg længe gået med tankerne om, at lave nogle indlæg med forskellige collager med mine kreative ting, som jeg efterhånden har fået lavet igennem mine 24 år. Da jeg er vild med at tingene skal matche i samme farvenuancer, har jeg valgt, at lave dem så tingene passer i samme farveskala. Jeg har valgt at starte med farven turkis, ligesom min blog, da jeg er særlig vild med denne farve, og som jeg også læste mig frem til via internettet, så er turkis også farven for stjernetegnet Vandbæreren (Vandmanden), hvilket er lige netop dette stjernetegn jeg er født i, måske ikke så mærkeligt, at jeg så er vild med netop denne farve.


 
Som I nok kan se, har jeg lavet mange ting i de blå/turkise farver igennem årerne, bl.a. flettede armbånd, tigerbroderi monteret både på en pude og på en taske, syet cardigan, lavet øreringe, flettet papirtaske, lavet halskæder, glasfade og lys, læderarmbånd, kort, fingerringe, notesbog, tegninger, kaffe/tevarmer, hårbøjler, spænder mm.

Farvenavn
Turkis er en smuk grønblå farve, der også repræsenterer indiskblå, azurblå og cyanblå. Nogle opfatter den som blågrøn og andre som grønblå, det afhænger af øjnene, der ser. Turkis er et generelt farvenavn typisk for de kraftige farver i overgangen mellem grøn og blå opkaldt efter ædelstenen turkis.
Farvens egenskaber
Farven turkis er en frisk og ungdommelig farve, der forstærker glade stemninger og stimulerer kommunikation og udtryk. Samtidig dæmper farven anspændthed, stress og nervøsitet. Turkis betegnes også som en kølende farve. Alle blå farver betragtes om kolde, men den turkise farve er virkelig kold. Kulden er objektiv og kan give form. Turkis er udtryk for kosmisk, objektiv og kreativ antipati. I moderne terapi anbefales det, at man bærer en turkis mod depression. Turkis siges at give mere selvtillid, at få én til at føle sig bedre tilpas og beskyttet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.