mandag den 1. oktober 2018

Søpapegøjen Lunde - DIY i Hamaperler

Søpapegøjen Lunde nu også i Hamaperler.



Et dyr der særligt har fascineret mig i mange år og faktisk også et af de dyr, som var en af mine første stregtegninger, som blev formidlet ned på papir og senere omdannet til plakater var søpapegøjen Lunde med dens lille unge. 

Det har personligt længe været en af mine favorit-tegninger og den har efterhånden også fået ærespladsen i mange hjem. Siden hen er der kommet flere til og sidst men ikke mindst nu også en hel miniserie af tegninger. Temaet er selvfølgelig blevet Antarktis.

Værd at vide om Lunden (søpapegøjen) 
Lunden også kaldt Fratercula arctica), i folkemunde kaldet søpapegøjen, er en alkeart. Længden er cirka 30 cm og fuglen er let kendelig i sommerdragten på det store trekantede og farvestrålende næb. Den har desuden et stort hoved og orangefarvede ben og den flyver med korte og hurtigt svirrende vinger.
Den har en kropslængde fra 28 til 34 cm og et vingefang på 50 til 60 cm. Hannen er lidt større og tungere end hunnen. Som ved mange af de andre arter i familien er brystpartiet, det øverste af hovedet, ryggen og oversiden af vingerne sorte og bagpartiets underdel hvid.

Som mange af jer ved, så elsker jeg jo, foruden at tegne, at lege med perler og hvorfor ikke få lavet en lille Lunde i Hamaperler.
Efter at jeg havde lagt den ud på min Instagram profil @helenasolskin i søndags var der flere af jer der gerne ville have mønstret på den.
Egentlig var det meningen, at det skulle bruges til perleworkshoppen her i efterårsferien på mit arbejde, men tænkte at jeg også kunne dele den herinde så de af jer der ikke kan komme, også kan få glæde af den. 

DIY på søpapegøjen Lunde i hamaperler 

Du skal bruge:
  • 4 kvadratiske midi hamaperler som klikkes sammen til en stor
  • Hamaperler midi i farverne: Sort 18, hvid 01, gul 03, orange 04, rød 05, blå 09, pastel blå 46, grå 17, mørkegrå 71, lysegrå 70, grå 17, lys gul 02
  • Bagepapir
  • Strygejern
Start med at klikke de fire plader sammen til en stor og følg herefter mit mønstre se nederst i dette indlæg.
Når hele mønstret er lavet skal det stryges. Jeg har lavet en strygevejledning, som du kan følge her
Det er en god ide efter strygning at ligge motivet i press under en tyk bog, så du undgår at motivet bøjer.
Når motivet har lagt i press er den klar til brug i din indretning eller på dine børns værelser. Jeg har sat min Lunde på klaveret, så den nu har fået et godt udsyn til resten af stuen.
Jeg håber du kan bruge mit mønster og hvis du vælger at bruge den, vil jeg sætte stor pris på, at du enten tagger mig @helenasolskin på Instagram eller deler det på min facebookside
På forhånd tak:-)
Kommende motiver der muligvis også skal laves i perler.





Hamaperlemønstre på Søpapegøjen Lunde




Rigtig god fornøjelse




Du skal bruge