fredag den 16. juni 2017

Lav dine egne is-øreringe og "giisenvidere"


I forbindelse med dette indlæg, hvor jeg delte en gratis Print-selv-plakat har jeg i den forbindelse lavet endnu en lille DIY til jer i samarbejde med Kreativ med ungerne og Mødrehjælpen.

Nu er det jo officielt sommer og den kommende weekend indbyder da vidst også til et par is eller to ifølge vejrudsigten, om det holder holder, ja det vil tiden jo blot vise..

Der er da ikke noget bedre end de gode gamle traditionelle vaffelis, isbjørnen, snurretoppen og den klassiske københavnerstang, som jeg også havde gengivet i min grafiske fortolkning på min Print-selv-is-plakat.
 I den forbindelse synes jeg, at det kunne være lidt hyggeligt og skægt at lave nogle is-øreringe, magneter eller små nøgleringe i krympeplast og jeg har derfor valgt at lave en skabelon til jer, som I kan bruge til fri afbenyttelse her i sommerferien.

Krympeplast er desuden et super let og anvendelig krea-materiale at arbejde med, fordi det ikke kræver det vilde bordplads, alle kan være med både store som små og så tager det heller ikke så lang tid fra start til slut proces, så selv den mest utålmodige kan være med.

DIY på is-øreringe i krympeplast

Du skal bruge:
  • Gennemsigtige krympeplastplader, kan købes i de fleste hobby forretninger bl.a. Panduro Hobby og på Makaku.dk.
  • Farveblyanter, her er det godt at investerer i nogle gode kvalitetsblyanter så farven kan dække krympeplasten. Kan varmt anbefale LYRA som er lidt store at holde rundt om, til gengæld knækker spidsen næsten aldrig.
  • Sorte tusch til optegning.
  • Evt. lak til at lakere overfladen.
  • Saks
  • Ørestikkers, nøgleringe eller magneter afhængig af hvad dit færdige resultat skal monteres på.
  • Ovn
  • Bagepapir
  • Is-skabelon se nederst i dette indlæg
  • Sekundlim

Start med at printe min is-skabelon ud og tegn de enkelte is af på krympeplast. Krympeplasten er gennemsigtig, så man kan sagtens se isene igennem krympeplasten. Husk, hvis du vil lave øreringe at lave to stk., en til hvert øre. hvis du laver nøgleringe, er det en god ide at forstørre skabelonerne, så isene ikke bliver for små.

Farvelæg nu de enkelte is, her er det kun fantasien der sætter grænser jo flere farver og personlige du kan gøre dem, desto sjovere bliver det.

Når du har farvelagt dine figure, skal de nu klippes ud med en saks, Hver omhyggelig med de små spidser og kanter, krympelasten kan risikere at knække, hvis du bøjer det.

Hvis du laver nøgleringe er det en god ide at lave hullet med en hultang inden du putter dem ind i ovnen ellers bliver det stort set næsten umuligt at lave hullet efterfølgende.

Tænd nu ovnen på 150 grader og lad vente til ovnen er helt varm.

Sæt nu dine små is-figure ind i ovnen på bagepapir og lad brænde i ca 30 sek. til 1 min.
I starten vil figurerne boble op og krølle lidt sammen, men det er helt normalt efter et par sek. vil det ligge sig ned igen.

Når det har krympet sig ned til 1/3 størrelse, tager du det ud af oven og afkøler, husk at det skal ligge helt plan for ikke at bøje.

Laker det evt. efterfølgende hvis du ønsker at det skal have en holdbar finish, dette behøves i mine øjne ikke når det blot er til øreringe.

Lim nu henholdsvis magneterne og ørestikkerne bag på selve fladen og lad tørre i et par min.



Krympeplasten inden det kommer ind i ovnen

Kan varmt anbefale LYRA farveblyanter




Her kan du se hvor meget figurerne krymper ned og farverne bliver helt mættet og stærke.


Ingen sommer uden is i ørerne



Skabelon til Print-selv-is-plakat kan findes lige her


Skabelon til is i krympeplast



Følg mig gerne på min Instagram @helenasolskin og facebookside Helenas kreative verden og tag mig gerne hvis du deler isene på de sociale medier #giisenvidere #helenasolskindesign #moedrehjælpendk "helenasolskin


Rigtig god fornøjelse







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.