tirsdag den 25. oktober 2016

DIY vægur i Hamaperler med blå blomst som motiv


 
Som nogle af jer har fuldt med i på min instagram profil den sidste den måneds tid, så har jeg endnu engang været i projekt evighedsprojekt-by-solskin. Og ja ligesom mit sidste evighedsprojekt, så har jeg endnu engang haft de blå blomster som inspiration. Denne gang har jeg dog haft hamaperlerne i brug. Det er efterhånden et hobbymateriale, jeg er blevet ret vild med at arbejde med.

Som du jo nok kan se, blev mit resultatet af dette evighedsprojekt et vægur til stuen og som jeg tidligere også har vist jer med dette projekt, så er det faktisk slet ikke så svært at lave, det kræver blot lidt tålmodighed og en stille og rolig hånd.

 
Mange har spurgt, om jeg ikke vil lave en DIY på uret fra start til slut, så det vil jeg selvfølgelig gerne opfylde. Dog vil jeg sætte stor pris på, hvis du bruger DIYèn, enten at du linker til min blog eller instagramprofil @helenasolskin.

 
Du skal bruge:
  • Mørkeblå, lyseblå og hvide Hamaperler
  • 4 perleplader sat sammen til et stort
  • Tyk pap til bagside
  • Urskiver samt urværk
  • Huggepibe og hammer
  • Strygejern og bagepapir
  • Hurtigtørrende lim

 
Alle materialerne kan købes i Panduro Hobby



1) Start med at finde et motiv, du synes er pænt. Jeg fandt inspiration til min blomst dels på pinterest og en lille hobbybutik her i Aarhus, men valgte til sidst at lave mit helt eget motiv i frihånd, så det kunne passe til den valgte størrelse på papstykket som ca. måler 32 x 32 cm.


De næste fire billeder kan du se, hvordan jeg stepvis har arbejdet mig frem med blomsten. Først har jeg lavet selve omridset af blomsten med de mørkeblå perler, herefter fyldt ud med hvid, så igen lyseblå for til sidst at fylde hele blomsten ud med mørkeblå.













2) Når hele pladen er fyldt ud med perler skal du finde midten af dit motiv og fjerne de 4 midterste perler, så du på den måde har plads til dit urværk.




3) Herefter skal det stryges som ganske almindelige perleplader. Det er dog meget vigtigt, at du ikke sætter dit strygejern for varmt, da perlerne ellers vil smelte.
Jeg sætter mit strygejern på middelvarme og stryger forsigtig og jævn henover hele motivet. Dette kan godt tage rigtig lang tid, men tag dig nu tiden, det giver helt sikkert det pæneste resultat i sidste ende.





4) Herefter tager du nu din papplade og måler op i samme størrelsesforhold som din perleplade, finder midten og laver et stort hul med en diameter på 1,2 cm. Dette gøres med en huggepibe og hammer. (Se billederne nedenfor)








5) Lim nu din papplade sammen med bagsiden af dit perlemotiv. Dette gøres med hurtigtørrende lim. Kan bl.a. fås i Panduro Hobby.





6) Find nu dit urværk frem og monter det bag på pappladen som anvist i vejledningen i pakken. Herefter sættes urskiverne på i den rigtige rækkefølge. Igen følg vejledningen på pakken.



7) Afslutningsvis sætter du den sidste lille stift på viserne og dit ur er nu klar til brug.





Således ser det ud hjemme i min stue og den passer nu ret godt til mit collagebillede med de blå og sort grå tern.




Hvad med dig, leger du også med perler derhjemme?

















1 kommentar:

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.