torsdag den 26. november 2015

A lovely holiday in Portugal

Er netop hjemvendt efter en fantastisk dejlige ferie i Portugal eller nærmer betegnet Lissabon, hvor min mor, stedfar og jeg har holdt et par tiltrængt feriedage. Hvis man skal gøre noget godt for sig selv her i de gråtriste efterårsmåneder, så kan jeg varmt anbefale et par dage i Portugal.
Hverken min mor, stedfar eller jeg havde været i Portugal før, så vi var lidt spændte på, hvor varmt der ville være på denne tid af året samt hvad der egentlig var værd at se dernede. På forhånd havde vi faktisk ikke planlagt, hvad vi ville se, blot aftalt, at tage en dag af gangen og så se, hvad dagen ville bringe.

Jeg vil i dette indlæg derfor lave en lille guide til, hvad jeg synes, der er værd at se i Lissabon, hvis du en dag selv overvejer at tage afsted.

Vi fløj fra Hamburg, da der desværre ikke går en direkte destination fra Danmark til Portugal, men oftest kan man også finde billigere flyafgange fra Hamburg, især på denne tid af året. Flyveturen tager ca. 3 timer og 40 min. så den kan roligt bruges på, i hvertfald i mit tilfælde på en lille lur, eftersom jeg havde været oppe siden kl 4.30 denne dag.

Da vi ankom til Lissabon skinnede solen fra en skyfri himmel og temperaturen var næsten oppe på 20 grader, så det var virkelig skønt. Vi havde booket hotel på Sana Hotel, et 4 stjernet hotel, hvor der var badekar på værelserne, gratis Wii-Fi, lækker morgenmadsbuffet, pool mm. Hotellet lå blot 10 min. fra selve centrum, hvis du altså tog metroen og ca. 40 min. gang på gåben.

Noget af det første som overraskede mig var, den venlighed alle de portugisiske indfødte mødte os med. De var meget hjælpsomme og søde til at vise os på vej, når vi var i tvivl om, hvor vi var henne eller hvilken metro, vi skulle tage fra den ene destination til den anden.

.Her ses udsigten fra flyveren over Lissabon, inden vi landede i Lissabon..

På den første dag, startede vi tidligt fra morgenstunden med at tage metroen ind til centrum. Her spasserede vi lidt rundt og fik lært byen at kende. Ved middagstid besluttede vi os til at tage en Tux Tux, en slags mini Taxa, hvor man sidder i en åben bil, se evt. billede nr. 9 længere nede. Dette vil jeg varmt anbefale andre at gøre, hvis man som turist gerne vil se de mest eftertragtede seværdigheder der er i selve centrum af Lissabon. Her får man nemlig sin helt egen private Tux Tux bil med egen privat turistguide. Han kører så en rundt i 1 ½ times tid og viser dig rundt på de mest eftertragtede steder, der er værd at se i Lissabon.

Vi fik bl.a. oplevet:

Nyt udsigten ud over Lissabon fra sit højeste punkt, kan virkelig varmt anbefales.

Her ses den mini Tux Tux, som vi kørte rundt i i 1½ times tid.

Her er vi ankommet ved Sè, som er Lissabons katedral af Kong Joào I i 1393. Den blev opført af Portugals første konge i 1100-tallet. Katedralen var en af de få bygninger, som overlevede jordskælvene, dog faldt kirketårnet i 1755, men senere har man restaureret den og delvist er den blevet ført tilbage til sin originale stil.

Der blev også drukket masser af kaffe på de små hyggelige cafeer, dog er portugiserne særligt glade for Espresso, hvilket jeg dog synes var lidt for stærk for mine smagsløg.

Padrao dos Descobrimentos er også helt klart et besøg værd. Dette er en monument  over de portugisiske søfarere og opdagelsesrejsende. Det er bygget i 1960, 500-året før Henrik søfarerens død. Monumentet skal forestille et skib på vej ud på søen med Henrik søfareren i stævnen. Inde i selve monumentet var der udstillinger af smukke værker og desuden kunne man tage elevatoren helt op på toppen og nyde udsigten ud over havet og byen, hvilket vi også gjorde.
Den smukke udsigt fra toppen af Padrao dos Descobrimentos

Her ses Tejo-floden med dens berømte hængebro April-broen. Den er 2.227 m lang med et frit spænd på 1.012 m. Broen blev indviet i 1966 og er også kaldt Salazar-broen efetr permierminister Antonio de Oliveira Salazar. Efter Nellikerevolutionen i 1974 fik den det nye navn 25. April-broen efter revolutionsdagen.

Her ses Praca do Comercio, som er en af byens smukkeste varetegn, Selve pladsen er harmonisk og flot beliggende lige ned til Tejofloden. Pladsen er også stedet hvor kongen og hans kronprins i 1908 blev skudt.

Vi var også ude at spise næsten hver aften, en stor udfordring for mig, men jeg klarede det, takket være et par fantastiske støttende forældre. Her ses min elskede stedfar og jeg, imens vi venter på at få serveret.

Lidt billeder fra det dejlige hotel.

Ude godt, men hjemme bedst.
Tak for en dejlig ferie.