torsdag den 9. juli 2015

Vægur af Hamaperler

Jeg er stadig vild med kobber i indretningen, det tror jeg bare ikke, jeg sådan lige bliver træt af. Da jeg så Frk.Hansen fremviste et ur, som hun havde lavet ud af hamaperler, så måtte jeg simpelthen prøve at lave min egen version af det. Frk.Hansen havde lavet sin med mange forskellige farver, hvilket også var rigtig fint, men nu hvor jeg ikke selv er til så mange farver, så valgte jeg, at holde den afdæmpet i tonerne sort, hvid, kobber, mørkegrå og lysegrå.
 
Jeg har fulgt Frk.Hansens vejledning, hvilket varm kan anbefales, dog har jeg lavet lidt få ændringer bl.a. har jeg ikke taget så mange huller fra af selve midten, men ellers bare forsøgt at fremvise min arbejdsproces med fremstillingen af uret.
 
Alle meterialer har jeg købt i Panduro Hobby.
 
Du skal bruge:
 
Hamaperler i forkellige farver
4 kvadratiske perleplader som du kan sætte sammen til en stor
Urskivere + urværk
Bagepapir
Strygejern
Limpistol
Hukpibe til at lave hul i pappladen
Tyk papplade til bagbeklædning
 
 
Her kan du se arbejdprocessen på, hvordan jeg step by sep har fyldt perlepladen ud.




 
Når du har fyldt perlepladen ud til den ønskede størrelse, min måler ca 25 x 25 cm, finder du, ligesom Frk.Hansen også så fint beskriver midten, dog har jeg valgt kun at fjerne de 4 midterste perler til urværket, hvor Frk. Hansen har fjernet 5, men det afhænger selvfølgelig af, hvor tyk et urværk, du har købt.

 
Herefter skal det stryges, men kun på den ene side.

 
Herefter skal du måle din papplade op i samme mål, som din perleplade og derefter skærer den til.
Dernæst skal du lave hul i midten af pladen Jeg har valgt at gøre det med en hukpibe, fordi min papplade er tyk og hård, men det afhænger selvfølgelig også af, hvor tyk en plade du har valgt.
 
 
Til sidst er der egentlig bare at lime perlepladen fast til pappladen. Jeg limer kun langs siderne, så jeg ikke risikerer at der kommer store limpletter ind på selve perlepladen.
 
Vupti et stk. vægur færdig som nu hænger, ja gæt engang...............

 
over midt klaver


 
Har du lyst til at se nogle af mine andre ure, så kig her











Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.