lørdag den 16. november 2013

Puder af Silkemaling

For en del år tilbage var jeg desværre indlagt på grund af min sygdom, læs evt. dette indlæg.
Tiden kunne sommetider føles frygtelig langsommelig bag de lukkede mure, men til trods for den svære og ikke mindst hårde tid det var at være indlagt, så formåede jeg nu hele tiden at have et eller andet igang med hænderne. Om det så var de kreative sysler eller klaver/fløjtespillet, som kunne være med til at holde mit mod og kampgejst oppe, så var det yderst vigtigt for mig hele tiden at være igang med et eller andet.
Jeg har altid været meget fascineret af silkemalingens kunst, og da de netop havde materialerne og faciliteterne til at arbejde med dette, ja så kunne jeg ikke lade være med at gribe chancen og begive mig i kast med denne udfordring.
Jeg har altid været utrolig inspireret af savannadyr på grund af deres flotte og unikke farver og mønstre i deres kroppe. Jeg var derfor slet ikke i tvivl om, hvilke motiver jeg ville prøve at påføre på det fine silke. Hvis ikke du har prøvet at arbejde med silkemaling før, så vil jeg varmt anbefale dig, at prøve det. Det, der netop er så specielt ved netop silkemaling frem for eks. almindelig olie eller akrylmaling er, at du kan få farverne til at flyde ind i hinanden, så det på den måde kommer til at give det fineste farvespil. I kan næsten fornemme det især i tigerens krop.
Det er faktisk lidt ligesom når man arbejder med glas og porcelænsmaling. Når du forinden skal påføre selve malingen, skal du nemlig optegne det med Gutta, som er en form for lim der medvirker til, at malingen ikke flyder ind over hinanden og på den måde, kan man skabe selve rammen om sit motiv. Det gælder om at have tungen lige i munden, når man optegner med Guttaen, for hvis ikke opstregningen bliver fuldstændig præcist og tæt, vil det resulterer i, at selve silkemalingen vil flyde ind over hinanden.
Forinden du går igang kræves der, at du spænder dit silke op på en træramme. Silken må nemlig ikke røre bordet, da malingen skal kunne have mulighed for at tørde både fra oven og neden.
 
Da jeg først kom igang kunne jeg simpelthen ikke stoppe, og som I kan se på billederne, så valgte jeg at montere mine billeder på puder. På den måde synes jeg nemlig, at de kom til sin fulde ret.
På bagsiderne af puderne valgte jeg selvfølgelig også at male med silkemaling.  I kan se på de enkelte puder, hvordan jeg valgte at lave dem, så de på den måde kom til at passe til den enkelte pudes frontmotiv.
Jeg blev simpelthen så grebet af at arbejde med silkemalingens kunst, og samtidig få fik jeg også flyttet mit fokus lidt væk fra de hårde og svære tider, som medførte under indlæggelsen.
 
Er der nogle af jer, som har prøvet at arbejde med silkemaling?
 
 
 
                                                             Bagsiden af zebrapuden
 

Bagsiden af tigerpuden



Bagsiden af girafpuden


 
Har du lyst til at se mere af det jeg har lavet med silkemaling, så hold øje med bloggen, for jeg vil inden længe også vise jer store vægtæpper, som jeg også har lavet med silkemaling.






3 kommentarer:

  1. Wauw - især tigeren er jeg vild med :-)
    Og så er jeg ret glad for din forklaring på, hvordan man gør, når man skal arbejde med silkemaling. Jeg har prøvet nogle få gange fra maaange år siden, og jeg kan egentlig ikke huske, hvor det var henne, at jeg prøvede. Men jeg syntes nemlig, at problemet var, at malingen flød ind over hinanden. Jeg husker så heller ikke, at vi dengang tegnede motivet op med andet end blyant forinden, så det er nok dér problemet har ligget. Så tak for din forklaring - du har lige fjernet noget af min frygt for at arbejde med silkemaling, hehe :-)

    SvarSlet
  2. Tigeren er nok også min favorit.
    Er glad for du kan bruge min forklaring. Sommetider giver det hele lidt mere mening med enforklaring bag det man viser frem på ens blog, sådan har jeg det i hvertfald, især når det drejer sig om kreative projekter.

    SvarSlet
  3. Hej! Hvor er dine puder flotte. Bruger du kun silke, eller kan man også bruge lærred eller andre stoffer?

    SvarSlet

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.