torsdag den 5. marts 2020

Forlænget weekend til Berlin - Tips og ideer til hvad der er værd at se og opleve

Getaway til Berlin
Getaway fra hverdagens stress og jag.
Jeg må nok erkende, at sommetider er det virkelig tiltrængt med et lille pusterum fra hverdagens faste rutine og arbejde og nogle gange er det også bare det der skal til for ligesom rigtig at falde helt ned i gear.
Min veninde og jeg, faktisk også hende jeg var i Barcelona med tilbage i sommers, havde for et par uger forinden snakket om, at det kunne være rart med et lille pusterum her ovenpå julen og januar.
Vi havde begge lidt ferie tilbage så hvorfor ikke nyde den i selvskab med hinanden med en forlænget luksus weekend til en storby. Valget endte med Berlin, dels fordi der er mange spændende kulturelle ting at se i Berlin, du kan bo virkelig lækkert for billige penge, det er generelt billigt at gå ud og derudover havde Marie ikke været i Berlin før. 
Vi havde valgt at tage Flix bussen frem og tilbage fra Aarhus, fordi man kunne komme afsted ret billigt samtidig med, man så også sparer tiden frem og tilbage til lufthavnen samt den tid det tager at tjekke ind og ud.
Prisen tur retur lød på blot 400 kr, så for alle de penge vi havde sparet på flybillet, havde vi valgt at bo lækkert og centralt på et fem stjernet hotel med spa, sauna, wellness mm. lige midt i centrum af Berlin.
Westin Grand Hotel som vores hotel hed lå kun få minutters gang fra Brandenburg Tor. Et virkelig lækkert hotel med den smukkeste hall hvor der hver aften var idyllisk pianospil fra en professionel pianist. Derudover var værelserne med lækre dobbeltsenge, badekar, minibar og lille fransk altan. Desuden spa, fitness, sauna og wellness område, som vi havde stor glæde af allerede på dag et, hvor vi netop kom sent om aftenen. 

Den første dag blev derfor brugt på lige at få indlogeret vores ting på værelset, en lille spadseretur over til Brandenburg Tor, som kun lå tre min gang fra hotellet og hvor var det godt nok et smukt syn der mødte os på denne smukke vinteraften i Berlin. 
 
Værd at vide om Brandenburger Tor:
Brandenborg Tor er den største og sidste port som er bevaret i Berlin. Under den kolde krig passerede Berlinmuren tæt vest om Brandenburger Tor, der således også blev et symbol på den delte by og den kolde krig.
Den første port var opført i 1731, som desuden  fik en nyklassisk stil i 17888-991 efter tegninger udført af Carl Gotaard Langhans. Porten er desuden 26 meter høj og 66 meter bred.
Efter vi havde studeret porten i aftenshimmelen, købte vi lige lidt mad i det nærmeste supermarked, for at vi havde lidt i maverne efter den lange bustur. Derfra hjem på hotellet finde badetøjet frem, en lyn dukkert og tur i saunaen inden vi ville lukke vores øjne.

Dag 2
Tidligt op for at få mest ud af dagen. Vi havde aftalt, at vi ville tage hen til Rigsdagsbygningen for at få købt en indgangsbillet til om søndagen. Vi var lidt nervøse for om, det overhovedet var muligt at få en billet med så kort varsel, men det var heldigvis intet problem. Måske det skyldes, at vi ikke kom i højsæson.
Derfra gik vi til fods hen til Berlinmuren et varetegn, som jeg bare synes man bør og skal se, når man er i Berlin.
Værd at vide om Berlinmuren: Berlinmuren var en adskillende spærring af beton, pigtråd og elektrisk hegn, som myndighederne i Østtyskland lod rejse fra den 13. august 1961, det der dengang hed Vestberlin. 
Muren gik tværs igennem byen og var 45,1 kilometer lang. Den blev desuden bevogtet af soldater fra DDRs hær med ordre om at åbne ild mod enhver, der forsøgte at komme ulovligt ind i Vestberlin. Fra DDRs oprettelse i 1949 og til Berlinmuren blev påbegyndt som afspærringer natten mellem lørdag den 12. og søndag den 13. august 1961, havde 2.686.942 personer forladt DDR, tilsvarende en syvendedel af landets befolkning
Berlinmuren faldt endeligt om natten mellem torsdag 9. november og fredag 10. november 1989. Årsagerne til murens fald var det stærke pres fra befolkningen om at indføre rejsefrihed og den øgede republikflugt fra DDR til Vesttyskland. 
Når jeg læser disse beskrivelse om et land der var splittet så hårdt ikke mindst alle de mennesker det er gået ud over, er jeg virkelig glad for, at jeg ikke levede dengang og bor i lille Danmark, hvor der i grove træk er fredeligt og trykt.  















Da vi havde set Berlinmuren gik vi til fods hen for at leje de små miniløbehjul, som efterhånden er blevet så populære at køre rundt på i de fleste storbyer, heriblandt Berlin. Jeg havde faktisk aldrig selv prøvet det og eftersom det var et af Maries store ønsker, så kunne vi lige så godt afprøve dem. Når vi nu alligevel havde planlagt at tage hen og Se Checkpoint Charles, som i øvrigt lå ca 40. min gang til fods, var det jo oplagt at tage de små løbehjul. 
Vi fik drukket pænt meget kaffe hos Starbucks

Da vi havde set checkpoint Charles spiste vi lidt frokost og hvis der er noget tyskerne kan være med på, er det bl.a. alle de spændende muligheder de har især i supermarkederne på veganske og animalske produkter. Her kan man virkelig godt se, at tyskerne er bare et lille skridt foran os.
Fjernsynstårnet

Da vi havde spist havde Marie booket billetter hjemmefra igennem Get your Guide til Fjernsynstårnet, noget som jeg i øvrigt også varmt vil anbefale at gøre, hvis du vil undgå kø især i højsæsonen.



Fjernsynstårnet var virkelig også et besøg værd. Alene den smukke udsigt ud over Berlin i en højde på 203 m. ja så kan man heller ikke undgå lige at skulle tage et glas mousserende vin samtidig med at man nyder udsigten.. 

Jeg vil dog anbefale at man tager derop sent på eftermiddagen, så du både har mulighed for at se Berlin i dagslys samt i aftensolen. Derudover er det også muligt at spise oppe i restauranten med panorama udsigt til hele Berlin. Der skal man dog også have booket bord i god tid.
Da vi kom tilbage til hotellet, slappede vi lige lidt af inden vi tog ud for at spise.
 Da vi begge er ret vilde med sushi faldt valget derfor også på et af Berlins bedste sushi restauranter.
Vi havde fundet den igennem Tripadvisors anmeldelser Zen Sushi restaurant som det så fint hed. Virkelig et velbesøgt sted og selvom kl. næsten var 21:00 inden vi ankom var der ikke mange borde ledige.
Vi fik dog heldigvis et bord og nød lidt lækker sushi, tangsalat og et glas hvidvin, det var jo lørdag.



Dag 3. 
Vi var atter tidligt oppe for at få det meste ud af dagen. Vi startede med lidt svømning og sauna nede i wellness området, virkelig en god måde at starte dagen på. Derfra havde vi jo bestilt entrebilletter til at besøge Rigsdagsbygningen dagen forinden, så vi undgik atter den lange kø og gik stort set direkte ind.
Der er iøvrigt gratis entre, nok også derfor det er så eftertragtet. Jeg vil igen også anbefale at tage et visit på Rigsdagsbygningen. Alene den smukke glaskuppel i midten, hvor du kan gå hele vejen op på toppen og nyde udsigten og den smukke arkitektoniske indblik i verdenshistorien er som sagt uden tvivl et besøg værd.  
Menneskemuseet
Da vi havde fået set Rigsdagen gik vi til fods hen til Menneskemuseet som faktisk ligger lige ved siden af Fjernsynstårnet. 


Det var nemlig et af Maries store ønsker, eftersom hun jo er sygeplejerske. Sjovt nok vat det også et besøg værd, et utrolig spændende museum, hvor du virkelig får en større forståelse for hvordan kroppen er opbygget og fungerer.
Derudover er det fedt at gå sammen med min kloge og dygtige veninde, hun har virkelig en viden der i mine øjne ikke er som all andres. 

Madame Toussauds



Som prikken over iét afsluttede vi dagen på Madame Toussauds, ja jeg vidste faktisk slet ikke at de også havde sådan et voksmuseum i Berlin.

Nu har jeg godt nok set flere voksmuseumer før, men derfor forundres jeg nu gang på gang over, hvor gennemført de forskellige personer er lavet.

Særligt E.T. var jeg ret fascineret af og jeg fik da også lov til lige at cykle en lille tur med ham.





Da vi havde fået set alt hvad der var værd at se på Madame Tousssaud, gik vi tilbage på hotellet for lige at slappe lidt af inden vi tog ud i byen for at finde et lækkert hyggeligt sted at spise vores aftensmad. Vi fandt et super lækkert sted med mulighed for at mikse sin egen salat fra en kæmpe salatbar, virkelig MUMS, når du spørger den vegetariske Helena.

Aftenen blev afsluttet på bedste vis med drinks i baren, snak, grin og en lille smugle fulde gik vi til køjs, inden vi dagen efter kunne vende næsen hjemad.

Alt i alt en fantastisk dejlig ferie, hvor jeg kan konkludere at det ikke bliver sidste gang jeg besøger Berlin.





















Vinderen af min svanekrus Giveaway
Sidst men ikke mindst skal jeg jo også have fundet vinderen af det smukke svanekrus, som jeg har haft kørt en konkurrence på på min Facebookside Helenas kreative verden og instagram @helenasolskin.

Og den heldige vinder blev via tilfældig lodtrækning …….
Stort tillykke til Heidieshaeklerier
Hvis du vil sende mig en mail på: helena.engelbrecht@yahoo.dk med din adresse, så får jeg fluks sendt den afsted til dig.

Til alle jer andre fortvivl ikke, jeg starter snart en ny giveaway.

Stay turn






















































Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.