søndag den 2. juni 2019

Tænk grønnere, Tænk på miljøet

Annonce for Plantebevægelsen

Tænk grønnere 🌿
Tænk på vores klima 🌎
Som mange af jer måske allerede godt ved, så er jeg vegetar og har faktisk været det de sidste 19 år. Jeg kommer fra en familie især min bror som elsker kød, så det er slet ikke fordi, jeg ikke har set og duftet til kød fra min barndom. Kød har bare aldrig sagt mig noget og jeg vil hellere fylde min tallerken med lækre grøntsager frem for et stykke kød. 

I takt med vores klima og jeg efterhånden synes, vi alle bør tage et ansvar i forhold til den verden vi lever i, synes jeg det er vigtigt, at vi alle tænker over den måde, vi lever på. 

Jeg skal ikke spille hellig, bare fordi jeg har valgt at være vegetar, det er lige så meget de små ting der tæller som eks. at droppe plastikposerne, når du er ude at handle, tjek i dit køleskab om der nogle af gårsdagens rester der kan anvendes i tilberedningen af aftenens måltid, cykle eller tage offentlig transport fremfor bilen mm.

Tænker du over, hvad du spiser ? 
Går du op i bæredygtighed ? 
Har du en kødfri dag om ugen? 

Alle disse spørgsmål førte mig derfor frem til at sige Ja til denne kampagne, som Plantebevægelsen lige nu kører i forbindelse med deres nye sommeralternativer til kød nemlig The burger og grillpølserne, som begge er 100% plantebaseret  





Jeg indrømmer gerne, at jeg nok aldrig bliver nogen madblogger, men hold nu op hvor har det været sjovt ikke mindst underholdende og hyggeligt at skulle prøveteste de nye alternativer til kød fra Plantebevægelsen for mine forældre, som ellers normalvis elsker en ægte god bøf på grillen.
 

Først var jeg faktisk lidt i tvivl om, jeg ville sige ja til denne opgave med at prøveteste de nye kødvarianter, eftersom jeg jo selv er vegetar og derfor ikke ville kunne give en realistisk vurdering frem for en der spiser kød. 


Men når man til gengæld har et hold forældre, som elsker og nyder en god bøf fra grillen som i ægte bøf, ja så var det jo oplagt at prøveteste det nye plantebaserede kød på dem. 

I sidste uge havde jeg så købt ind til den helst store grillaften med bøffer, pølser, en masse lækkert sommersalat, rodfrugter, vin mm.
Min stedfar havde forinden bagt nogle lækre burgerboller, som de kunne bruge til selve burgerne. 

Kødet er egentlig ganske nemt og få fat i. Det kan købes i Dansk supermarked dvs. Netto, Føtex, Salling og koster 25 kr pr pakke. Jeg købte en pakke med to bøffer og en med fem pølser. 

Nogle vil måske tænke, at det er lidt dyrt for kun to bøffer, til gengæld mætter det mega meget eftersom det er lavet på plantebaserede produkter og 18% protein. 


Som I måske også kan se, så er selve udseendet heller ikke til at tage fejl af, de ligner oprigtig rigtige kødbøffer og pølser. 

Imens jeg snittede og hakkede alt tilbehøret tændte min stedfar op i grillen og heldigvis var vejret rigtig fint, så det var jo en oplagt anledning til at grille. Ja faktisk min første grillaften her i år 2019, bedre sendt end aldrig.
Min stedfar penslede lige bøfferne med lidt olie, forinden de kom på grillen inkl. valg af forskellige krydderier. 

Overraskende nok skulle bøfferne ikke have særlig mange min. på hver side, så vi skulle virkelig holde øje med dem, når de først var lagt på. Det skyldes jo helt sikkert, at det er plantebaseret kød, vi nu havde med at gøre. 

Da bøfferne var færdige byggede vi dem op med salat, bøf, tomat, agurk, løg og dressing og som tilbehør havde vi lavet lidt bagte rodfrugter også på grillen. 
Jeg indrømmer gerne, at jeg var mega spændt på, om de overhovedet kunne lide det og til min store overraskelse var de super vilde med smagen. Selvfølgelig var det ikke smagen af en almindelig hakkebøf, de satte tænderne i, så hvis det er det man forventer skal man selvfølgelig ikke købe dem. Til gengæld synes de at smagen var delikat, saftig, lækker og sammensætningen og konsistensen var helt tilpas. 
Da de skulle prøvesmage pølserne som desuden er 100 procent plantebaseret og lavet på ærter, var de faktisk så mætte at de næsten ikke kunne spise mere. 

Vi lavede selvfølgelig alligevel en klassisk hotter med løg, remo, agurt mm. i hjemmebagt brød. Min stedfar var også ret vild med disse pølser og han sagde, hvilket faktisk ikke overraskede mig, at de smagte lidt ligesom falafel det skyldes nok ærterne. 
Konklusionen på denne hyggelige middag, hvor der blev tænkt i de grønne baner, så var mine forældres vurdering på kødet overraskende godt og helt sikkert ikke sidste gang de prøver plantebaseret kød, selvom de elsker rigtigt kød.
























Tænker du over, hvad du spiser ? 
Går du op i bæredygtighed ? 
Har du en kødfri dag om ugen? 

Del gerne dine erfaringer, meninger og holdninger her på bloggen?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.