fredag den 1. maj 2015

Store bededagsferie = hygge med homemade bamser og lidt om tanker om nutidens daginstitutioner

Der er ikke noget bedre med en helligdag her sidst på ugen, især ikke når man får besøg af denne dejlige gut, min papstoresøsters 5 årige søn Samuel. Samuel har længe gået og snakket om, at han gerne ville prøve at sy sine egne bamser, så derfor havde vi aftalt, at han skulle komme ind til mig, så han kunne få afprøvet sine sykundskaber. Og når jeg siger sykundskaber, så mener jeg det med stort S. Mange vil sikkert tro, om han ikke ville være for lille til sådan et projekt, men til trods for at han kun er fem år, så har han virkelig en god tålmodighed, så jeg var slet ikke bange for at gå i krig med hans projekt bamsesyning.
Lige for tiden er han helt vild med oddere, så det skulle selvfølgelig være en odder, som vi skulle sy. Jeg måtte tage min kreative tanker i brug, for hvordan skulle vi lige lave en odder-bamse, som samtidig ikke skulle tage flere timer. Jeg tog derfor udgangspunkt i den odder-tegning, som jeg også havde tegnet til ham, se billedet længere nede, og så var det ellers bare at tegne omridset af den, klippe ud og sy med ene små sting. Samuel overraskede mig meget og hjalp både med at klippe i filten, tegne op og lidt med at sy. Det var virkelig en fornøjelse at se i hans øjne, at jo længere hen vi kom i processen, jo mere stolt blev han og det kan I vidst også godt se på billederne. En farlig flagermus med sort og grøn farve inkl. skarpe hugtænder fik vi også lavet, så man må nok sige, at vi har været ret så produktive.

Sommetider kan jeg godt mærke, at jeg savner det at arbejde som pædagog i en SFO, hvor jeg kan give ud af  mine kreative sider til børn. Hvis jeg så samtidig tænker efter, så synes jeg, at der i dag desværre er gået hen og blevet mindre tid til pædagogerne til at lave sådanne projekter med børnene og når man så samtidig har 50 børn, som alle har brug for ens hjælp, så er det altså slet ikke den samme lyst og tid man i institutioner har til at tilrettelægge sådanne aktiviteter.
 
Det er rigtig ærgerligt, synes jeg, for jeg oplever virkelig, at børn for glæde af at bruge deres kreative sider. Det oplevede jeg især under mine praktikker, hvor jeg bl.a. var i en SFO. Her fik jeg nemlig lov til at stå for det kreative værksted, hvilket var en stor glæde for både børnene og jeg. Det, at kunne give ud af mine kreative ideer og se børnenes store interesse for det, oplevede jeg også gav en stor ro og fordybelse for børnene, selv mange af drengene var med på ligefod som pigerne.
 
Hvilke holdninger har du til nutidens daginstitutioner?
 

Samuel viser stolt sine bamser frem.




 
 
Der var også tid til leg i parken
 
 
Min oddertegning til Samuel









4 kommentarer:

  1. Hvor ser det hyggeligt ud og helt enig med dig i at børn uanset alder har godt af at prøve deres kreative evner af på forskellige projekter, som selvfølgelig matcher deres evner og alder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan også tro, at vi havde det rigtig hyggeligt

      Slet
  2. Hvor hyggeligt.... Ja personligt er jeg jo glad for ,at jeg for 8 år siden stoppede som børnehavepædagog, og i stedet i dag arbejder som hjemmevejleder for voksne udviklingshæmmede... Allerede den gang, alt for få hænder, til at for mange børn, alt det sjove blev sparet væk, trætte og opslidte pædagoger, nej, i dag tror jeg ik en gang jeg sendte mine egne børn i børnehave, det er i dag ren opbevaring... Alene støjniveaet får jeg stress af at tænke på... :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kunne ikke have sagt det bedre, godt du har fundet dig et andet job.

      Slet

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.