fredag den 20. februar 2015

Kærighed ved første sting del 2

Som jeg fortalte om i dette indlæg, så var jeg så heldig, at blive kontaktet af Politikkens Forlag, som ville høre mig, om jeg ville prøvesy en af Tilly Walnes mønstre fra hendes nye sybog "Kærlighed ved første sting" Jeg var som sagt ikke et sekund i tvivl om, at sige ja, og har nu både modtaget bogen, købt det lækreste jersey stof fra Stof2000 samt klippet og påbegyndt syningen.
 
Jeg har valgt at sy Megan-kjolen, en kjole som har et lidt vintageagtig udseende og med små søde pufærmer. Normalt er jeg ikke selv til disse kjoler, men faldt alligevel for dette fine og enkle mønstre, som jeg derfor måtte prøvesy. Jeg var lidt i tvivl om hvilken størrelse, jeg skulle bruge, da mønstrene ikke går fra det normale XS, S, M, L, XL eller 34, 36, 38, 40, 42, 44 men i stedet har str. 1, 2, 3 ,4 ,5 ,6 ,7 , 8. Heldigvis er der i bogen en måleguide over de enkelte størrelser, så man på den måde hurtigt kan måle sig selv og finde ud af, hvilket mønster der passer til en selv. Desuden er der også en meget udførlig guide til selv, at udføre tilrettelser til de enkelte mønsterdele, hvis målene ikke passer helt præcis til ens egen kropsmål.
Normalt er jeg selv en str. XS eller 32-34, så jeg var ikke et sekund i tvivl om, at jeg skulle bruge str. 1, hvilket også passede fint med målene i syguiden.
 
Forinden jeg startede, læste jeg selvfølgelig hele syvejledningen igennem for lige at tjekke op på, om der var noget særligt, jeg skulle være obs. på eks. om der skulle lægges ekstra sømrum til nogle af mønsterdelene.
Derefter var det ellers bare at gå i krig med at få lagt alle mønsterdelene op på stoffet og som i også kan se på billede 2, så er det nemt og lige til at se, hvordan stoffet skal ligge, så man netop formår at udnytte stoffet bedst muligt.
 
Herefter var det ellers bare at gå igang step by step. Meget let og lige til, da de i bogen har beskrevet en udførlig syvejledning med super gode billeder samt syskole for dem som eks. ikke lige har prøvet at sy en usynlig lynlås i, hvilket for nogle godt kan drille lidt.
 
Jeg har taget lidt billeder af processen, men den færdige kjole må i lige have lidt tålmodighed med endnu, da de sidste små detaljer skal laves færdige før den fremvises herinde.
 
 



 
Det gælder om at have tungen lige i munden, når der skal sys usynlig lynlås.
 
Resultatet af min syning af den usynlige lynlås.
 
Belægningen langs halsudskæringen.
 
Så skal pufærmerne syes.
 
Her kan I se, hvordan jeg har lavet puf i ærmerne, inden det skal sys fast til selve kjoledelen.
 
Det fede ved stoffer er, at det kan vendes begge veje. Jeg valgte, at have den blå side som forside.
 
Følg med i del 3, når kjolen fremvises.








2 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig SÅ meget til at se den færdig. Onsdag skal jeg på stofkøb. Så vil jeg også købe til Megan;-) Er det bare helt alm stræk Jersey?! Ser så fint og glat ud:)
    Kh Jonna

    SvarSlet
  2. Glæder mig også til at vise jer den. Stoffet er en lidt kraftig Jersey med lidt strik, hvilket passer super godt til megankjolen.
    Glæder mig til at se din udgave af kjolen Jonna;-)
    Forsat god weekend ;-)

    SvarSlet

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.