torsdag den 29. januar 2015

Royal Copenhagen aften

For godt og vel en måned siden blev jeg tagget af Christina (christinalykkep) på instagram, hvor Christina inviterede mig til hendes fagprøvearrangement, da hun netop havde valgt, at skulle fortælle om Royal Copenhagen. Det er nu ikke så meget, at  jeg har fortalt jer om mine store kærlighed til Royal Copenhagen, men især megamussel er min helt store favorit. Dette havde Christina åbenbart fanget over på min IG-profil og jeg var da heller ikke et sekund i tvivl om, at jeg gerne ville deltage til hendes arrangement. Der var kun plads til 100 mennesker, hvoraf de 50 var vip-billetter, så I kan måske godt regne ud, at de billetter hurtigt fik ben at gå på. Jeg nåede heldigvis også at skaffe en vip-billet til min veninde, så vi sammen kunne tage afsted. Det nu altid lift hyggeligere at følges med en, især ens veninde :-)
 
Selve aftenen forløb stille og rolig med en masse fine oplæg. Først fortalte Christina lidt om hendes vision med dette arrangement, samt hvorfor hun netop havde valgt at skrive fagprøve om Royal Copenhagen. Herefter kom der to kvinder, som arbejder for Royal Copenhagen herunder var den ene af kvinderne en af de få, der i Danmark stadig maler den ægte Royal Copenhagen-varer.
 
Det var utrolig spændende og ikke mindst lærerigt at høre om Royal Copenhagens historie og hvordan hver enkelt lille mønstre var blevet til. Jeg lagde specielt mærke til historien bag
Blå Elements der netop passer perfekt sammen med alle de andre blåmalede stel fra Royal Copenhagen. Blå Elements blev introduceret i 2011 og det er designet af Louise Campbell. Blå Elements er desuden en videreudvikling af de øvrige stel af Louise Campbell i Elements-serien, hvor alle grundformerne er helt nye og bygger på kontrasterne mellem århundreders arv og det nye årtusindes levemåde. Alene formen på Blå elements gør det helt unik i mine øjne samtidig med, at det også rummer fragmenter fra både det musselmalede stel fra 1775, Flora Danica fra 1790 og Halvblonde fra 1885 gør, at det får sin helt egen karakteristika.

Samtidig er det altså også lidt vildt at tænke på, at en stor del af stellet stadig bliver fremstillet ved håndkraft. Desuden er alle stellets dele glaserede og håndmalet efter den klassiske underglasurbemalingsteknik, som har været brugt siden Royal Copenhagen blev grundlagt i 1775. Dette betyder, at den koboltblå farve på Blå Elements har den samme dybde og intensitet som på Royal Copenhagens øvrige blåmalede stel.
 
Efterfølgende var der konkurrenceudtrækning, hvoraf jeg havde bidraget med en af mine illustrationer, et mindre foredrag om det at være maler for Royal Copenhagen, shopping for dem der ikke kunne dy sig, når nu der var 20% på alt Royal Copenhagen og sidst men ikke mindst kunne alle deltagerne nyde godt af Royal Copenhagens nyeste katalog samt lidt andre lækre sponsorerede små-ting. Så alt i alt en super hyggelig aften, som jeg helt sikkert vil huske tilbage på.
Jeg har i øvrigt lagt en lille film op på min IG-profil (helenasolskin), hvor I kan se hvordan de små fine blå blomster bliver skabt.
 
Ellers vil jeg blot ønske jer alle en dejlig weekend.
Som mange af jer sikkert ved, så bliver min rigtig travl, men på den gode måde, da jeg jo skal udstille på Haughus Gods ved Vejle.
 








Dygtige Christina gjorde det bare super godt.







4 kommentarer:

  1. Lyder som en hyggelig og informationsrig aften på den fede måde 😀

    SvarSlet
  2. Sikke et hyggeligt arrangement - jeg har også et par ting af de megamussel på min ønskeseddel, så håber at være heldig snart :) God weekend, håber det bliver et godt marked. kh Pia

    SvarSlet
  3. Superdejligt indlæg... :0)

    SvarSlet
  4. Tillykke med en god oplevelse og et godt salg.
    Vi synes også du gør det super godt og laver så mange smukke ting :-)
    Hilsner fra Maria og Tina fra "En verden af kunst"

    SvarSlet

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.