mandag den 21. maj 2018

Rabarberfest i maj - Opskrifter



Rabarberfest 
Jeg beklager atter stilheden på bloggen, men jeg må nok sande, at arbejdet har fyldt en del det seneste stykke tid. 

Derfor er det da vidst også på tide med et lidt anderledes blogindlæg netop med lækre opskrifter fra mit dejlige arbejde på Kvindemuseet, hvor jeg netop bruger mange af mine vågne timer, hvilket jeg er utrolig glad for. Dejligt at kunne bruge sin kreativitet på lidt andet end bare tegning, syning, perlerier mm. og jeg tænker, så længe der er stemning for det, det var der i hvertfald på Instagram, fremover at dele lidt af caféens opskrifter herinde.

Stort set alle vores råvarer er økologiske og mange af frugt og grøntsagerne bliver hentet ved min chefs lokale grønthandler.
At stå hver morgen med råvarerne i hånden vaske, snitte og tilberede dem til dagens kager og frokostanretninger virkelig en livsnydelse i sig selv.

Hver morgen bager vi desuden nybagt brød bagt på økologisk vårhvedemel fra Skærtoftsmølle. Det er da kvalitet, hvis du spørger mig.

I det følgende indlæg vil du få opskrift på rabarbertærte, rabarbertrifli og rabarberchutney,


Tag eller del endelig på Instagram under @helenasolskin hvis du vælger at følge en af nedenstående opskrifter.


Rigtig god fornøjelse 


En perle i Aarhus midtby Kvindemuseet.

Rabarbertærte


Opskrift på rabarbertærte med kokos:
til 8 personer = 1 tærteform

Ingredienser:
350 g økologiske rabarber
125 g økologisk sukker
1 tsk økologisk vaniljesukker

125 g økologisk smør
124 g økologisk sukker
1 økologisk æg
100 g kokosmel
60 g økologisk hvedemel
0,25 g bagepulver

Sådan gør du:
Orden rabarberne og snit dem i fine stykker. Bland dem med de 125 g sukker og vaniljeesukker. Lad det stå og trække, til sukkeret er smeltet.

Rør fedtstoffet sammen med med 125 g sukker. Tilsæt ægget og resten af ingredienserne.
Fordel halvdelen af dejen i en smurt form, og bag bunden ved 185 grader C. alm. ovn i 10 min.

Kom rabarberne over den bagte bund, og hæld resten af dejen over.
Bag kagen yderlig i 40 min ved 185 grader C. alm. ovn. 

Serveres med økologisk creme fraiche.


Rabarbertrifli

Opskrift på rabarbertrili
1 glas

Ingredienser:
1,5 makron
2 spsk cherry
1 spsk rabarberchutney - se opskrift længere nede
2 spsk vaniljecreme

kan serveres med flødeskum på toppen.

Sådan gør du:
Knus makronerne og put dem i bunden af et højt glas. Tilsæt herefter 1 spsk. rabarberchutney og hæld 2 spsk. cherry henover. Afslut med vaniljecremen og som prikken over ièt kan der toppes med et klat flødeskum.

Rabarberchutney


Opskrift på rabarberchutney
til 4 personer

Ingredienser:
1 bundt økologisk rabarber
1-2 dl muscovadosukker
1 tsk stødt kardemomme
saft af 1 økologisk citron
1 lille knold ingefør
1 lille økologisk rødløg

Sådan gør du
Trim top og ender af rabarberne, og skær rabarberne i små stykker. Skræl løget, og skær det i tynde både. Skræl ingefæren, og hak den fint. Kom rabarber, løg, ingefær, noget af sukkeret, kardemomme og citronsaft i en gryde og lad det simre i 15-20 minutter. Smag evt. til med mere sukker. Lad chutneyen stå koldt indtil brug. Serveres som tilbehør til lune vårhvedeboller med vesterhavsost eller ravost.


Hjemmelavets appelsinsalat med blancherede mandler og friskbagt flutes fra cafeens forårsmenu.


Friskpresset appelsinjuice af økologiske appelsiner.
Mums ren vitaminboost her i varmen.


Sommerstemning fra Smiltes by Aarhus


Smuk solnedgang fra min altan









Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.