søndag den 20. marts 2016

Det flyvende ur DIY

Jeg har længe gået med denne  ide oppe i mit lille hoved og her for et par dage siden, fik jeg så langt om længe færdiglavet den.

Ideen kom sig egentlig af, at jeg sad og tegnede en masse fugle, som jeg elsker at tilføje i mine billeder og lige med et, imens jeg sad og tegnede, slog det mig, at det kunne være skægt at lave et vægur, hvor netop tallene på uret skulle være  fugle. Jeg var lidt i tvivl om, hvordan jeg skulle plasere fuglene, om de skulle være i en firkant eller en cirkel, men valget faldt, som I nok kan se i en cirkel. Det er jo for det meste det, man forbinder et ur med.

DIY på vægur med fugle

Du skal bruge:
  • Ark med fugle, kan bestilles af mig som fil, hvor du selv udskriver den til 99,- Send mig en mail på: helena.engelbrecht@yahoo.dk
  • Decoupage lim/lak kan eks købes i Panduro Hubby
  • Pensel
  • Urskive og urværk kan også købes i Panduro Hobby
  • Tyk papplade
  • Huggepibe og hammer til at lave hul med til urskiven
  • Limpistol


Start med at udprinte arket med fuglene og tilskær det efterfølgende i dit ønskede mål, som dit ur skal være. Jeg har valgt følgende mål 32x32 cm. men det er selvfølgelig helt op til dig, hvilket mål du ønsker.

Herefter skal du lakere pappladen med lim/lak og efterfølgende montere arket med fuglene fast på pladen. Det er vigtigt, at du undgår luftbobler, du kan evt. anvende en dejskraber til at udklatte med.

Laker nu overfladen med et tyndt lag lim/lak 1-2 gange afhængig af hvor godt det dækker.

Find nu midten af din plade og lav hul med en hukkepibe. Mit hul måler ca 8 mm. dette passer nemlig fint med urskivens spids.

Hvis du ønsker fugle i siderne, som jeg har lavet på mit, skal du blot udprinte et par ekstra fugle og sætte fast med dobbeltklæbende tape.



Til sidst skal du montere urværket fast bagpå pappladen. Jeg vil anbefale dig, at følge vejledningen til montering af urværket på pakken, så skulle det gerne gå glidningsfrit.
Afslutningsvis limer du urværket fast bagpå med limpistol, så skulle det gerne holde ordentlig på plads.

Rigtig god fornøjelse.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.