torsdag den 5. februar 2015

Be my valenetines day

Det der valentinsdag, hvad er det egentlig for noget ud over at samtlige blomsterforretninger får en god mulighed for at sælge en masse blomster?
 
 
Selve valentinsdag fejres 14. februar, også kendt som "de elskendes helligdag" og i øvrigt min fødselsdag. På denne dag udveksler par kort, blomster, chokolade eller andre former for kærlige gaver.
I dag ser vi mere og mere, at valentinsdag er blevet sat i forbindelse med den gamle romerske højtid Lupercalia, som er en slags festival, dog er det ikke alle forskere der er enige i dette. Festivalen blev afholdt den 15. februar til ære for en af de romerske guder, Lupercus, og en række ritualer, som skulle sikre at frugtbarhed, var et vigtigt element i festen.
 
Helligdagen blev indført af pave Gelasius i 496 e.v.t. og blev opkaldt efter den romerske præst Valentin. Hvem han var, er dog stadig lidt usikkert. Det siges dog, at da kejser Claudius II beordrede romerske soldater til ikke at gifte eller forlove sig, trodsede Valentin dette og fortsatte med at vie unge soldater. Han blev som følge heraf arresteret og efterfølgende sat i fangenskab og senere henrettet ved halshugning den 14. februar.
 
Afholdelse af valentinsdag i Danmark begyndte først rigtigt at komme frem i år 2000. Eks. Tv-stationer og andre landsdækkende medier markerede dagen og især blomsterforretningerne kunne få en ekstra god indtjening i dagene op til. Dagen markeres efterhånden til de fleste aldersgrupper. Fra de lidt ældre til de helt unge par, der går ud og spiser til de unge teenagere der sender sms med små <3 og sender roser til sin elskede. Valentinskort har dog været set allerede i 1990èrne, hvor de først dukkede op som go-cards på cafeer og efterhånden kom ud som standardkort i butikkerne.
 
Hvad med dig og dit synspunkt til valentinsdag, er det noget du fejre med din kæreste eller er det blot bare en helt almindelig dag ligesom alle andre dage?
 
Som jeg også skrev i starten, så fylder jeg også år denne dag og jeg har derfor fundet 3 helenasolskinstegninger frem, som jeg synes passer så fint til denne dag. Jeg har derfor valgt, at sætte disse 3 tegninger ned til kun 99,- 
 
Er det nu du skal forære din kæreste, mand eller kone en kærlighedsgave, så er du mere end velkommen til at bestille.
Tilbuddet kører selvfølgelig frem til d. 14. februar. 
 
 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.