torsdag den 11. april 2019

Turen går til Paris del 3



I mine indlæg "Turen går til Paris" forsøger jeg, at give jer tips og ideer på, hvad der er værd at se og opleve i Paris anno 2019. Har du ikke allerede læst del 1 og 2, vil jeg varmt anbefale jer at læse dem.

Dag 5 fredag endnu en dag stod vi op til høj solskin, en skyfri himmel og en temperatur der hurtigt ville snige sig op på de 20 grader. 
For første gang på denne ferie havde vi ikke på forhånd aftalt, hvad dagen skulle bringe, men eftersom vejret jo igen var så fint, vidste vi alle, at vi i hvertfald ikke vi gå indenfor på et museum. 

Vi besluttede derfor at tage ned i byen for at se det store område Les Halles. Vi havde nemlig tidligere gået forbi det sted og set, at der også var et meget smukt område med en idyllisk park med det smukkeste kirsebærtræer og magnolietræer, som netop var sprunget ud.
Vi gik dog ikke ind i selve shoppingcenteret men nød solen udenfor i den skønne park. Les Halles som kvarteret stadig kaldes, selvom stedet faktisk blev revet ned for årtier siden emmer der stadig af charme, hygge og intimitet.
Men efter 30 år at have været den væmmelige vorte i storbyens ansigt, besluttede bystyret at modernisere og åbne det op som en smuk transparent halvtag i stål og plexiglas med butikker og shoppingmuligheder for franskmændene, som det nu også står den dag i dag.


Efter lidt til ganen gik vi lidt videre og fik shoppet lidt rundt i byens butikker. Egentlig var det ikke rigtig meningen, at jeg ville shoppe, men ja når man er i byernes by Paris og priserne faktisk ikke er så høje, som jeg havde regnet med og Zara butikken tilkaldte mine øjne, ja så kunne jeg ikke dy mig for at shoppe lidt med hjem til forårets komme i Danmark og en smuk trenchcoat jakke i beige farve rigere. 
Det overraskede mig faktisk, at priserne ikke var så høje, som jeg først havde troet i tøjbutikkerne. Derimod som tidligere nævnt tager de pænt fat, når man spiser på cafeerne og restauranterne.

5 gader jeg vil anbefale at shoppe eller snuse nærmere på.
Rue Saint Honoré: Her ligger blandt andet livsstilsmekkaet Colette (som dog har bebudet sin lukning inden jul), Jimmy Choo, Balenciaga, Zara, Valentino, Chloé, & Other Stories, Chanel, Missoni, Prada og Comme des Garçons. 1. arrondissement.


Boulevard Beaumarchais: Her finder du blandt andet Merci – den bedste interiørbutik, hvor du også kan shoppe franske tøjmærker som Isabel Marant og spise en lækker frokost i en af butikkens to caféer. 3. arrondissement.

Avenue Montaigne: Måske verdens mest eksklusive gade.  Her ligger Céline, Louis Vuitton og Ralph Lauren side om side med Chanel, Gucci, Max Mara og mange, mange flere smukke butikker. 8. arrondissement.

Avenue Victor Hugo: Kig indenfor hos Isabel Marant – butikken skal besøges, da den både er superfin og meget stor! American Apparel, Berenice, Gerard Darel, Zara, The Kooples og Céline er bare nogle af de andre lækre forretninger, som findes her.

Rue de Sèvres: Den smukkeste Hermès-forretning ligger på denne gade, og selv om man ikke skal købe noget, er den værd at besøge, da interiøret og arkitekturen er helt utrolig.


Efter lidt shopping gik vi tilbage til hotel-ferielejligheden, slappede lidt af og fik lige opdateret nyhederne i forhold til de gule veste og de uroligheder, som vi havde hørt rygter om ville træde i kræft lørdag. Vi fandt  hurtigt  ud af, at der ville komme en stor demonstration inde på Champs-Élysées med op til 5000 politifolk, så derfor ville vi selvfølgelig undgå dette stræde denne lørdag.

I var desuden rigtig mange som spurgte indtil ovenstående, imens jeg var hernede. Bl.a. fik jeg den sødeste besked fra mine søde kollegaer fra Kvindemuseet, som skrev og spurgte om jeg var okay. Og til min store lettelse kan jeg på stående fødder fortælle, at jeg intet har bemærket i forhold til de gule veste, men det skyldes nok også, at de, hvad vi har hørt fra tjenere og i butikkerne, mest er fremme i weekenderne.
Dog skal det lige siges, at man generelt bør være varsom i forhold til sin taske og mobil, da de har mange lommetyve.


Da vi havde fået slappet lidt af, tog vi ned i byen for at spise lidt aftensmad. Vi fandt endnu engang en hyggelig cafe/restaurant hvor betjeningen igen var super professionel, hvilket selvfølgelig er noget jeg går meget op i i kvo mit eget arbejde. 





































Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.