søndag den 31. august 2014

Min samling af rensdyr-tegninger

Hen over sommeren har jeg fået tegnet en del forskellige dyr heriblandt en samling af rensdyr. Ud over ugler, så er rensdyr et af de dyr, som jeg er blevet helt betaget af at tegne. Hvorfor, kan jeg desværre ikke lige svare på.
Vidste du iøvrigt at, rensdyret tilhører hjortefamilien, som lever i det nordlige tundraområder. De vandre i store flokke fra græsgang til græsgang i takt med årstidernes skiften. I alt findes der omkring 3 millioner rensdyr og de lever af græs, urter og små løvtræer.
Rensdyret vejer mellem 70-160 kg. Det er desuden både hannerne og hunnerne som bærer gevir, som skiftes hvert år. Rensdyrenes klove er store og kan sprede sig ud som en vifte, og de lange hår imellem tæerne hjælper rensdyret til at færdes i tyk sne. Pelsen kan blive op til 5 cm tyk delt op i yderpels (med hule, hår der øger isolationsevnen pga. den bundne luft) og en ulden inderpels, så dyret kan holde varmen. kilde herfra.
 
Ifølge juletraditionen trækker rensdyr julemandens kane juleaften, når han skal ud i verden og dele julegaverne ud. Fører-rensdyret som vi jo alle kender hedder Rudolf og optræder i den kendte  julesang "Rudolf med den røde tud". Ja og nu vi snakker om julesang, så er der faktisk kun 3 måneder til december måned, hvor bliver tiden dog af?


 

 
 

4 kommentarer:

  1. Rensdyr Er altså også så elegante med deres store gevir og ranke holdning. Okay, måske er rensdyr faktisk ikke lige så elegante som hjorte i almindelighed - men det kan de blive, når man tegner dem. Jeg kan godt forstå, de fascinerer dig :-)

    SvarSlet
  2. Ja du siger noget kære Krokodullen.
    Hjorte er også helt bestemt et smukt dyr, men det er lidt ligesom om, at rensdyr viser en eller anden form for aouritet og stolthed, hvilken fanger mig når jeg tegner.

    SvarSlet
  3. Du er altså virkelig god!
    Har du mon en tegning af en ulv? :-)
    Julen....det slog mig også, for nogle dage siden, at den snart er her! Fantastisk :-)

    SvarSlet
  4. Ja inden vi ser os om er det jul.
    Ja jeg har faktisk tegnet en del ulve du kan evt lige sende mig en mail

    SvarSlet

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.