mandag den 8. februar 2021

Gammeldags fastelavnsboller med hjemmelavet vaniljecreme og friske hindbær

Gammeldags fastelavnsboller med hjemmelavet vaniljecreme samt friske hindbær 
 
Først og fremmest tusind tak for den kæmpe modtagelse I allerede nu har taget på mine fastelavnsmasker, som jeg viste frem på Instagram og mit seneste indlæg den anden dag.
Jeg har slet ikke tal på hvor mange der allerede nu har fået dem bestilt enten til jeres børn eller børnebørn derhjemme eller også til jeres egen daginstitution. Dagligt modtager jeg billeder fra pædagoger eller forældre, hvor I sidder med børnene flittigt beskæftiget med at lave deres egen fastelavnsmaske og det gør mig vitterligt så glad.

Her kan I se lidt af alle de dejlige billeder fra jer, som I har været så søde at sende løbende til mig
Fastelavnsboller 
I den forbindelse skulle jeg da også lige bage nogle fastelavnsboller og eftersom I har været flere der gerne ville have opskriften på dem, kommer de her på bloggen.

Opskrift på hjemmelavet fastelavnsboller med friske hindbær 
Til 10 Pers.
Dej til bollerne 
25 g gær
1,5 dl lunken mælk 
2 æg et af dem til pensling
1 tsk salt
3 spsk sukker
1 spsk kardemomme 
4,5 dl hvedemel, 
Vaniljecreme
2 dl mælk
2 stk æggeblommer 
1 spsk maizena
1 spsk maizena 
1 spsk vaniljesukker
50 g sukker
Fyld
100 g friske hindbær 
Topping
Hvid glasur og tørret hindhærstykker
Fremgangsmåde
Start med at opløse gæren i den lune mælk. Pisk æg, olie, salt, sukker, smør og kardemomme i. 
Tilsæt hvedemel lidt ad gangen og ælt dejen til den er glat. Måske der ikke skal alt hvedemel – eller måske skal lidt mere tilsættes. Min vurdering er, at dejen ikke må være for tør, men samtidig skal den ikke klistre så meget at du ikke kan arbejde med den.
 Sæt den til at hæve 1 time, et lunt sted med et klæde over.
Vaniljecreme
Imens kan du lave vaniljecremen. Den laves ved at blande alle ingredienser sammen i en lille kasserolle. Varm herefter ingredienserne langsomt op, mens du pisker – her skal cremen begynde at tykne og danne en lækker fed creme. Se hvordan den skal se ud i denne video 
Sådan laver du fastelavnsbollerne
Tag din hævede dej op af skålen og rul den aflang – skær dejen i 10 stykker. Se evt min video for guidning.
I midten lægges nu en spsk. creme og friske hindbær.
Form siderne ind over hinanden – først den ene ende, også den anden.
Saml dem på midten og tryk dem sammen se videoen på Instagram @helenasolskin  

Lad dem efterhæve i 30 minutter.
Pensl nu bollerne med et æg og bag dem i en forvarmet ovn, ved 180 grader i 12-15 minutter til de er lettere gyldne.
Glasur 
 Lad dem afkøle, før du kommer glasur på. 
 Smør det på bollerne og drys med frysetørrede hindbær eller hakket pistacienødder.

Får du bagt mine fastelavnsboller, må du meget gerne dele dem på Instagram @helenasolskin og tag mig endelig, det vil være så hyggeligt.
Måske et lille vinterferieprojekt med børnene eller børnebørnene.   



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.