lørdag den 17. april 2021

Skagen for 5 gang - samt lidt om livets små udfordringer - status


Skagen vores andet hjem - Livets små og store udfordringer  
SKAGEN er et vidunderland 
- for kunstnere, digtere og romantikere, par og andre Havforrykte. 
Jeg må nok indrømme, at Aarhus er og bliver mit hjem, men hvis jeg skulle nævne et andet sted, jeg gerne ville bo eller i hvertfald have sommerhus, må det nok blive Skagen. 
Her er så fredfyldt altså bortset fra højsommeren, ja bare alene dens natur som både kan være barsk og smuk på en og samme tid. Byens fine strøg med mange skønne butikker, museer når det altså åbner op igen her på onsdag og ja så emmer byen af mange fine små hoteller og overnatnings muligheder, at enhver bør tage sig en weekend heroppe.
Vi har tidligere boet på hotel Plesner kan iøvrigt varmt anbefales, men denne gang blev det Harbour Hotel, som jeg uden tvivl også på det varmeste kun kan sige gode ord for. Det var egentlig et ophold, vi havde fået af H’s to piger i julegave og som nu var blevet tid til at få indløst. 
Vi fik selvfølgelig roomservice efter de fineste forhold med tre retters menu fra Skagens fiskerestaurant og en fin morgenmads komplet med alt hvad hjertet kunne begære. 
Jeg havde forinden været lidt spændt på hvordan maden nu ville være og særligt nu, det var noget som var forudbestilt på forhånd. 
De af jer der har fuldt med længe, ved jo nok at jeg jo ikke er den største stor-spiser og det faktisk kan være rigtig svært for mig at være ude i sådanne omstændigheder. 
Dog har jeg lært med tiden, at mit liv ikke skal ødelægges af mine tanker om mad og alt hvad det indebærer og med ærlighed kommer man altså længst. 
Derfor valgte jeg også, at spørge personalet om, det kunne være en mulighed at udskifte min menu til en stor blandet salat, hvilket i næsten kan regne ud, godt kunne lade sig gøre. Henrik beholdte selvfølgelig sin menu, som han til gengæld nød til fulde fem. Den bestod bl.a. af en forret: hvid fiskesuppe med urter dertil serveret med friskbagt brød.
Hovedret: Fisketapas med enebærrøget laks på blinis, fiskefrikadelle med løgkompot, rødspættefilet med hjemmelavet remoulade, Skagen skinke, havtaskenuggets med mayonnaise, jomfruhummerhaler med chilimayonnaise, vesterhavsost med oliven og nådder.
Det hele blev serveret med friskbagt brød.
Dessert: chokolademousse med caramel 

345,00 
Det kan være meget svært for mig i sådanne situationer, at skulle være åben og ærlig særligt fordi jeg ikke vil være til besvær om min situation, men jeg har efterhånden også indset, at med åbenhed og ærlighed kommer man længst og for det meste tager folk det med oprejst pande. 
Det er nu 5. Gang H og jeg er her i Skagen inden for et år, så det vidner vidst om, at vi bare elsker denne by ikke mindst naturen og det vilde landskab generelt bare hele atmosfæren.
Vi overvejer kraftigt at tage herop til sommer igen, nu vi jo nok ikke kan komme udenlandsk..

Hvad med jer, hvad gør I til sommer? 

Lidt billeder fra toppen af Danmark skal I ikke snydes for, måske I allerede nu også slal besøge Skagen til sommer.