onsdag den 27. marts 2019

Turen går til Paris del 1 - Vinderen af min forårsGiveaway





Notre Dame

Jeg kan ikke beskrive med ord, hvor meget jeg har glædet mig til denne tur byernes by Paris.
Det er godt nok ikke første gang, jeg er i Paris, men sidst jeg var afsted til byernes by var jeg for det første ikke særlig gammel og for det andet var vi også tre dage i Disney Land, hvilket betød at jeg stort set kun husker Disney land, det er jo noget af en oplevelse, når man ikke er mere end seks år.

Jeg har valgt at dele turen op i 4 mindre indlæg, så i ikke bliver bombaderet med billeder fra hele turen på en gang. Jeg indrømmer gerne, at jeg fik taget mere end 150 billeder fra turen,  så for ikke at spamme jeg på en gang, har jeg som sagt valgt at dele det op.

Paris del 1
Vi havde planlagt denne tur i januar, mine forældre og jeg. Jeg har før rejst med mine forældre altså min mor og stedfar og jeg må sige, at jeg virkelig nyder at rejse med dem. Dels fordi vi allesammen er med på, at vi rejser for at opleve og ikke for at sidde på et hotel værelse eller ligge ved en pool en hel dag. Ikke fordi der som sådan er noget i verden med det, men jeg er nu bare mere til de ferier, hvor man er ude og se og opleve det land man nu engang er rejst til.

Det var lidt en hård tyrker, at skulle køre hjemmefra kl. 3:00 lørdag nat til Billund for at flyve kl. 7:00 om morgenen, især fordi jeg havde været på arbejde i 13 timer forinden.


                                                                       Klar til afgang


At vi så skulle mellemlande i Frankfurt for at styrte afsted ud af flyet videre til det næste fly, der så ville flyve os til Paris, var ikke just federe, især fordi jeg jo max havde fået en times søvn siden kl. 7:30 lørdag morgen. Men vi nåede flyet på nød og næppe og  jeg indrømmer gerne, at jeg sov hele vejen i flyet til Paris.

Da vi ankom til Paris, havde vi booket en taxa der kørte os til den dejlige hotel ferielejlighed som vi havde booket hjemmefra. Lige i centrum af Paris nærmere beskrevet på Rue Saint Dennis blot 10 min. gang fra Notre Dame.

En skøn herskabslejlighed med to store soveværelser, bad og toilet samt opholdsrum og køkken, tv og fri internet. Vi havde booket det igennem booking.dk og jeg kan allerede nu give de varmeste anbefalinger til stedet. Grunden til, at vi ikke havde valgt at bo på et hotel var, dels fordi vi ikke er til det med, at man står op til en fast morgenmadsbuffet og lidt er bundet til at skulle spise i der om aftenen, dels kan vi godt lide, at vi selv kan lave mad kombineret med at vi selvfølgelig også nogle aftener tager ud og spiser og sidst men ikke mindst koster det også en del pr person at bo på hotel. Så hellere bruge pengene på seværdigheder og oplevelser hernede.


Den første dag altså søndag slappede vi bare af, fik pakket ud og gik en lille tur i området. Vi var alle godt trætte så gik tidligt i seng, så vi kunne være friske til morgendagens oplevelser.



Vi havde på forhånd - altså hjemmefra, lavet en lille liste, hvilket i øvrigt varmt kan anbefales, over ting, som vi bare skulle se og opleve hernede. Heriblandt Eiffeltårnet, Notre Dame, Louvre, og Versailles slottet og herfra ville vi så tage en dag af gangen også lidt afhængig af vejret. 


Mandag morgen efter vi havde spist fransk morgenmad gik vi til fods ud til Notre Dame. Vi brugte Googlemaps til at guide os derhen, men min kære mor havde ikke set, at hun havde sat den til bil funktion, så vi fik derfor gået en ekstra stor omvej derhen, hvilket heldigvis ikke gjorde så meget, eftersom vi bare fik set lidt mere af bydelen. 



Vi havde på forhånd ikke booket billet til at komme op i tårnet, hvilket jeg vil anbefale til andre eftersom der oftest er lang kø. Det var der også i dagens tilfælde, men det gjorde egentlig ikke så meget for alene synet udefra og indeni var mere end rigeligt for os. Udefra får man et fascinerende indblik  i den gotiske arkitektur og man ser tydeligt de frygtindgydende gargoiler, som skuer olmt ned på folkemængden. 



Se evt billederne.


Fakta om Notre Dame:


Kirken er 700 år gammel og er et af de smukkeste arkitektoniske eksempler på middelalderens gotiske byggestil. Det har taget over 170 år at fuldføre værket, der den dag i dag er Paris domkirke.
Katedralen blev desuden under revolutionen plyndret og udsat for omfattende hærværk i slutningen af 1700 tallet. Faktisk så voldsomt, at man overvejede om det kunne betale sig at reparere den. Heldigvis gik en række prominente borgere med forfatterne Victor Hugo i spidsen og kæmpede en brag kamp for at redde katedralen og få den restaureret.
I dag er Notre Dame med over 13. mio. besøgende Paris mest besøgende og populæreste monument endda langt foran Eiffeltårnet og Sacre-Cæur.







Klassisk mor og datter feriebillede












Brændte kastanjer som de solgte i hvert et gadehjørne

















Ene smukke brosten i gader og stræder



















Dag 2
Tirsdag stod vi op til høj solskin over Paris, perfekt vejr til endnu en dag at trave Paris gader tykt og tyndt. Vi havde dog aftalt aftenen forinden, at vi ville tage metroen op til bydelen Montmantre, som jeg havde hørt godt om hjemmefra. 

Vi spiste morgenmad i lejligheden og pakkede så ellers vand og lidt proviant til turen. Vejret var som sagt ikke mindre end fantastisk, så flere gange måtte jeg simpelthen smide jakken til trods for at det faktisk var min forårsjakke, som jeg havde taget med. 


Vi to som sagt metroen op ganske enkelt med to metroer og blot 20 min. senere ankom vi til den meste idylliske plads jeg længe har set.

Montmartre kvarteret ligger nemlig i den nordlige del af Paris og har i mange år været kendt for dets kunstnerliv, hvilket i den grad også kunne ses. Se evt billederne. 











I den sidste halvdel af 1800-tallet har det faktisk været en lille forstad til Paris, hvor der var ægte landsbyatmosfære. Her kunne folk nemlig bo billigt, hvilket gjorde at studerende, digtere, forfattere og malere i stigende tal bosatte sig i bydelen. 

Kendte kunstnere som Van Gogh , Picasso, og den spanske maler Salvador Dali har også boet her. 

Området er i dag typisk turistpræget, hvilket vi også tydeligt kunne mærke, ja selvom vi kom på en tirsdag var der rigtig mange mennesker, så vil ikke anbefale at tage herop en ferie eller weekend. 
Montmartre ligger som sagt på en kæmpe høj, som kan ses fra en stor del af Paris. Specielt kan den smukke kirke Sacre’ Coeur ses på lang afstand og det er også en kirke jeg helt klart vil anbefale at smutte vejen forbi. 






Det kan stadig mærkes, at bydelen har en  landsbystemning i sig, især de mange små cafeer og restauranter er et særsyn, som bare må opleves. Når man går rundt i gaderne, har man nemlig ikke helt indtrykket af, at man rent faktisk befinder sig i storbyen af Paris, fordi det ligger så langt oppe. Selvom det oprindelig kunstnerliv er borte den dag i dag, har området alligevel formået at bibeholde sit maleriske præg. 






Efter turen til Montmantre havde vi stadig en del af eftermiddagen tilbage, så vi besluttede os for, eftersom vejret jo var henrivende, at tage ned til en stor park tæt ved Louvre ved navn Jardin des Tuileries.
Det var en mega gigantisk park og nok også den mest kendte her i Paris. Oprindeligt var den anlagt som have til Tuilerie slottet, som blev opført i 1500-tallet. Dette slot lå i den vestlige del af Louvre ende, men som nu er et åbent område. 

Oprindelig har haven været i Italiensk stil og meget elegant, men i 1664 omdannede den franske havearkitekkt Andre’ Le Notre den til en fransk stil, som du også ville kunne fornemme i dag. 
I 1700 tallet blev haven et populært sted at komme, hvor man eks. kunne leje stole og høre musik. 
Vi blev i haven næsten indtil solen gik ned. Egentlig var det meningen, at vi ville tage metroen tilbage til lejligheden, men eftersom vejret jo var så fint, besluttede vi os for at spadsere hjem på gåben, hvilket uden tvivl også var en oplevelse i sig selv at se det skønne byliv i Paris gader. 







































































Om et par dage vil du kunne læse om næste del af Turen går til Paris del 2. Men kan du ikke vente, så kan du allerede nu se flere billeder fra turen lige her

Og nu kan jeg vidst ikke udskue det længere. Vinderen af denne uges Giveaway på disse fine Navnelabels fra @navneid.dk blev kære Gittehusum som deltog både på min Instagram
 @helenasolskin og min Facebookside Helenas kreative verden.

Kæmpe stort tillykke kære Gitte, send mig fluks en mail så du kan få din gevinst.

Til alle jer andre frygt ikke, i morgen er der atter en ny giveAway på højkant










Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.