mandag den 3. juli 2017

DIY på Perle-tasseløreringe


Tænk, så gik der næsten 14. dage siden sidste indlæg, jeg godt kan mærke at tiden pt er ret presset og bloggen desværre bliver lidt forsømt her i sommeren. Dels fordi jeg har en del arbejde at skulle passe  plus min lille virksomhed også tager meget tid. Ja, det er vel også en slags arbejde, dog kalder jeg det nu mere for min hobby, selvom det jo også er gået hen og blevet en fast del af min månedlige indkomst. Tænk at kunne leve af det man allermest brænder for, at være kreativ, behøver jeg sige, at jeg er godt tilfreds med mit arbejde. :-)

 
Måske du har fulgt med i mine opslag den sidste uges tid på min Instagram profil @helenasolskin Der har jeg nemlig været i gang med at lave et par tasseløreringe og eftersom der var utallige af mine følgere som efterspurgte en DIY på dem, så tænkte jeg, at det måtte være på sin plads her på min blog, som jo efterhånden emmer af en masse DIY`s til jer, tjek evt også mine andre DIY`s oppe i højre side under fanen DIY

 
DIY på perle-tasseløreringe

 
Du skal bruge:
  • Stærk sytråd, bare ikke for tyk den skal kunne gå igennem de små delicaperler
  • Lille synål
  • Smal grossinbånd på ca 0,5 cm bred og ca 20 cm lang
  • Forskellige farver delicaperler, gerne i tre farvevarianter
  • 2 stk. ørehænger

 
Alle materialerne kan købes enten i Panduro Hobby og hvis du bor i Aarhus vil jeg varmt anbefale Hoffman Hobby en unik hobbyforretning der ligger lige bag Salling`s parkeringshus. Her har de alt hvad hjertet kan begære endda til økonomiske SU venlige priser.

 Delicaperlerne har jeg bestilt fra www.smyks.dk

 

 



 
Start med at finde de tre farver, du vil anvende her har jeg brugt koboltblå, guld og sort. Du kan selvfølgelig også bare vælge en eller to farver, det er helt op til dig.

 

 


 
Klip nu ca 10 cm af grossinbåndet dette er den snor du skal sy dine perle trængsler ned fra.

 
Tråd nu din nål med sytråden og bind en knude i den ene ende.
Herefter skal du i gang med selv perlearbejdet.

 
Hvis du ønsker at dine øreringe skal være samme længde som mine her på billedet ca. 5,5 cm skal du følge nedenstående vejledning. Ønsker du dem kortere, skal du tage nogle af perlerne af, derimod længere skal du tilføje nogle perler.

 
Tasseløreringe ca 5,5 cm længde:
Start med at sætte 10 sorte perler på tråden, herefter 1 guld 1 sort 1 guld 1 sort og 7 guld.
Herefter 1 blå 1 guld 1 blå 1 guld 1 blå 1 guld og afslut med 10 blå.

 
Når du kommer ned i bunden af den sidste blå, skal du føre nålen hele vejen op igennem samtlige perler undtagen den sidste blå perle i bunden, denne skal være din stopperle som "låser" enden.

 
Herefter skal du nu sætte nålen i grossinbåndet og sy med et lille sting ca 3 mm til venstre fra din perlestart, på den måde får du et fint mellemrum imellem være perletrængsel.

 

 

 

 


 
Forsæt nu som ovenstående perleguinde indtil du har imellem 10-15 perletrængsler langs grossinbåndet.

 
Jeg har valgt at lave 10 trængsler til disse øreringe, da jeg godt kan lide, at de ikke bliver alt for tykke. Ønsker du dem derimod kraftigere kan du tilføje flere, ønsker du dem derimod smallere, kan du fjerne nogle. Her er det  helt op til dig, hvad du synes ser pænest ud.



 
Når du har lavet det antal trængsler som du ønsker, skal du hæfte sytråden så perlerne sidder godt fast til grossinbåndet. Herefter skal du klippe oversydende af grosinbåndet af, så der ikke sidder for meget overskydende bånd og flagrer.

 
Derefter skal du nu rulle båndet til en lille pølse, se nedenstående billede. Sy nu pølsen sammen, så den ikke kan gå op. Her er det meget vigtigt, at du syr hele vejen igennem grossinbåndet, så du er sikker på at det hele er hæftet godt sammen.

 

 

 

 


 
Nu skal du have dækket dit grossinbånd til med perler.
Start nederst i bunden og arbejd dig op.
Jeg starter med at sætte ca 7 sorte perler på tråden, syr ind i grossinbåndet og herefter ud igen samme sted, sætter 7 nye sorte perler på tråden, syr ind i grossinbåndet og på den måde arbejder jeg mig langsomt op til hele båndet er dækket med perler.

 
Jeg kan se, at mange vælger her at lave en hel lang kæde af perler, som de bare vikler rundt langs grossinbåndet. Denne måde kan man selvfølgelig også vælge, men jeg har gjort mig den erfaring, at perlerne ved min metode sidder ekstra godt fast og har derfor ikke tilbøjelig til at blive løs med tiden, hvilket det godt kan blive ved den anden metode.

 


 
Til sidst skal du i toppen sy en ørekrog fast i midten af grossinbåndet. Her er det igen vigtigt, at du syr mange gange frem og tilbage, så du på den måde er sikker på, at ørekrogen sidder godt fast.

 


 
Et par timers perle og syarbejde senere og du har nu dine helt egne personlige tasseløreringe.


 
Jeg håber meget at du kan bruge min DIY og har du evt nogle spørgsmål til den, er du meget velkommen til at smide en hilsen eller kommentar, så svarer jeg gerne tilbage så hurtigt jeg kan.

 
Jeg vil desuden sætte stor pris på, hvis du bruger min DIY, at du enten tagger mit navn på instagram @helenasolskin eller #helenasolskindesign på forhånd tak

 
Denne DIY er til dels sponsoreret af www.smyks.dk og Hoffman Hobby i Aarhus, men min DIY vejledning er udarbejdet af undertegnede.

 








3 kommentarer:

  1. De er absolut skønne Helena!!!

    SvarSlet
  2. Hvor køber du ørekrogene til øreringen. rigtig fin DIY, som jeg glæder mig til at prøve kræfter med :)
    Ved du om der er nogen steder i Aarhus, hvor man kan købe delicaperler?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Jeg køber mine ørekroge primært over hjemmesiden smyks.dk Der kan du også bestille Delica perlerne

      Mvh helena

      Slet

Jeg bliver altid super glad, når du gider at ligge en kommentar på mine indlæg.