lørdag den 27. juli 2019

Opskriift på proteinrige vårhvedeboller med gulerod og græskarkerner

Opskrift på proteinrige Vårhvedeboller
I går lavede jeg en lille stories på min instagram profil @helenasolskin, hvor jeg lavede en forespørgsel på, om I kunne være interesseret i en opskrift på de lækre proteinrige Vårhvedeboller, vi bager i caféen. Det var da en stor opbakning på og derfor deler jeg den selvfølgelig her på bloggen.

Vi bruger en surdej, som vi hele tiden "fodre" for hver gang vi tager noget af den. Det gør vi ved at tilføje den lidt mel. For at lave disse boller kræver det derfor man opstarter en surdej.

Jeg har fundet denne fremgangsmåde på en god surdej, som I måske kan bruge.
I var mange der spurgte ind til, hvordan bollerne kunne blive ekstra proteinrige i forhold til almindelige boller. Det er simpelthen meltypen altså vårhvedemelen, hvor du netop undlader at kværne melet helt fint, som man normalt gør ved almindelig hvedemel,. Derimod undlader du nemlig at kværne det for meget således at du bevarer det meste af proteinet som netop ligger i kernerne.
Du vil derfor også tydeligt kunne se, at vårhvedemel er en del grovere i strukturen end almindelig hvedemel.

Opskrift til 24 vårhvedeboller
  • 3 spsk surdel
  • 15 g gær udrøres med lidt vand
  • 1,6 L vand
  • 2 spsk æbleeddike
  • 1,5 dl græskarkerner
  • 1200 g hvid hvedemel
  • 750-800 g våehvedemel
  • 45 g salt
  • 1 stor revet gulerod
1) Start med at hælde din surdej op i din røremaskine alternativ er selvfølgelig en ganske almindelig skål.

2) Put nu salt og vand i, herefter æbleeddike. Det hele røres sammen og herefter begynder du lige så stille og komme mel i vandet. Det skal være en bladning af begge meltyper.

3) Put nu dit revet gulerod, græskarkerner i skålen sammen med resten af begge meltyper, men husk at holde lidt igen med melet, så selve dejen ikke bliver tor våd.  Lad røremaskinen røre i max 18 min . Kommer i til at køre den for længe bliver den for våd, tager det kortere tider dejen for melet.

4) Det kræver lidt øvelse for at fornemme, hvornår det er en god brøddej. Et lille fif vil jeg da ikke snyde jer for og det er, at dejen skal have den samme konsistens som tyggegummi, så er det en perfekt brøddej.

5) Lad dejen stå ude i en 1/2 time før du putter den på køl til dagen efter. Husk dejen skal være tildækket.

6) Dagen efter tænder du for ovnen på 240 grader herefter former du 24 boller. Det er vigtigt, at du ikke ælter for meget i dejen, når du hælder den ud på bordet netop for at undgå, at du ikke ødelægger luftboblerne.

7) Når bollerne er formet og lagt på bagepapir bages de i 6 min på 240 grader herefter 140 grader i 10 min.

Jeg håber opskriften på cafeens vårhvedeboller kan bruges og vælger du at bage dem efter min opskrift her fra bloggen, vil jeg blive super taknemmelig for, hvis du vil dele dem på min instagram @helenasolskin eller facebookside Helenas kreativ verden.

På forhånd tak :-)